Енциклопедія українського звуку. Дарк-фолк

Розпочинаємо нову рубрику, де наші досвідчені автори даватимуть коротку характеристику різним музичним жанрам (історія, типові інструменти, тематика тощо) та так само лаконічно описуватимуть ключових українських представників цього жанру. Стартуємо з дарк-фолку, який люб'язно систематизував Вадим Олійников.

Визначення

Dark Folk — це маргінальний піджанр індустріальної музики, що виник у 1980-х роках у Лондоні. Він поєднує елементи фолку, етнічної музики та singer-songwriter стилю (значний вплив на формування жанру здійснили такі артисти, як Леонард Коен та Чарльз Менсон) з індустріальними елементами.

Як і індустріальна музика, дарк-фолк використовує методи шокової терапії: контроверсійні семпли, шумові текстури, різку, спотворену або мілітаристичну перкусію. Проте ключова схожість з індастріалом полягає в тематиці текстів. Пісні в цьому жанрі часто досліджують теми езотеричних культів, маргінальних релігій та екстремістських політичних рухів.

Історія зародження жанру

Історія дарк-фолку починається у 1980-х роках у Лондоні. Жанр виник на перетині індастріалу, постпанку та традиційної фолкової музики, як пошук нової естетики, та спосіб вираження похмурих та контроверсійних ідей, притаманних тогочасній андерграундній музичній спільноті Британії. Серед першопрохідців жанру зазвичай називають гурти Death in June та Current 93. Їхня музика заклала фундамент дарк-фолку, привнісши атмосферу мінімалізму, акустичні інструменти й текстові рефлексії на теми духовності, смерті та ідеології.

Проте в музичному середовищі існують суперечки щодо кордонів жанру. Одні вважають, що дарк-фолк бере свої корені виключно з індустріальної сцени, зокрема через проєкти, які виникли на уламках радикального індастріалу першої хвилі. Інші схильні вбачати в дарк-фолку впливи neofolk — стилю, орієнтованого на європейську міфологію та національні мотиви, деякі представники якого також тяжіють до неоднозначних політичних ідей (наприклад, Sol Invictus та Der Blutharsch). Через ці суперечки межі між дарк-фолком та неофолком залишаються розмитими, а сам жанр іноді стає полем для ідеологічних дискусій.

Основні характеристики дарк-фолку

Тематика:

  • Езотерика, містицизм, окультизм
  • Маргінальні релігії та культи
  • Переосмислення історії та культурної ідентичності
  • Політичні, релігійні або філософські роздуми (іноді радикальні або провокативні)
  • Природа, смерть, руйнування та внутрішні переживання сучасної людини

Звучання:

  • Похмура, меланхолійна або ритуальна атмосфера
  • Повільні темпи, мінімалістичні аранжування
  • Контроверсійні семпли (шум, архівні записи, релігійні чи військові промови)
  • Мілітаристична, індустріальна перкусія та елементи маршової ритміки

Інструменти:

  • Акустична гітара (як основний акомпанемент)
  • Мандоліна, лютня, гармоніка
  • Струнні інструменти (віолончель, скрипка)
  • Акустична перкусія, драм-машина, рідше ударна установка
  • Семплери та синтезатори

Прийоми та вокал:

  • Інтимний або декламуючий пафосний вокал (іноді в стилі spoken word)
  • Використання хорових або багатоголосних вокальних партій
  • Різкі контрасти між тишею та гучними звуковими вибухами
  • Ритуальне повторення вокальних або музичних фраз

Ці ознаки допомагають розпізнати дарк-фолк серед інших жанрів. Він вирізняється саме синтезом камерного акустичного звучання та похмурих, провокативних тем, іноді з додаванням індустріальних або мілітаристичних елементів.

 

Основні представники українського дарк-фолку

Українська сцена дарк-фолку є досить різноманітною, і тут можна знайти як традиційні фолк-елементи, так і експерименти з індустріальними чи ритуальними впливами. Нижче — ключові виконавці, які мали значний вплив на цей жанр в Україні.

1. Вій

  • Рік заснування: 1991, Київ
  • Стиль: Етноготика з елементами дарк-фолку
  • Впливи: Прогресив-рок, українська демонологія, фольклор
  • Інструменти: Акустична гітара, ліра, скрипка, сопілка, етнічна перкусія, барабани
  • Особливість: Лірика спирається на українську демонологію та сучасну міфологію. Музика Вій не є чистим дарк-фолком, але поєднує елементи цього жанру з прогресів-роком, що створює складну похмуру й атмосферну звукову палітру.
  • Ключова робота: Альбом "Чорна Рілля" (1994) — приклад того, як національний фольклор можна інтегрувати в сучасну музичну форму на стику етноготики та дарк-фолку.

Альбом доступний на Spotify, Deezer, Apple Music, Youtube Music
 

2. Вежа Хмар

  • Роки активності: 1997–2008, Київ
  • Стиль: Ритуальний фолк із впливом дрону та дарк-фолку
  • Впливи: Ritual Ambient, Drone, язичницькі фольклорні наративи
  • Інструменти: Перкусія, дрони, клавішні, гітари, фортепіано, тамбурин, вокал із ритуальними текстами
  • Особливість: Музика проєкту відзначається використанням гіпнотичних звукових текстур і текстів, що нагадують прадавні магічні заклинання та заговори, проте весь матеріал гурту є авторським та оригінальним.
    Проєкт цікавий своєю атмосферою та використанням лоуфайних та мінімалістичних, але майстерних технік звукозапису та продюсування.

 

3. Nekraїna

  • Роки активності: 1996–2009, Одеса
  • Стиль: Лоуфайний дарк-фолк з індустріальними елементами
  • Впливи: Death in June, німецька маршова музика, постіндастріал
  • Особливість: Проєкт набув популярності завдяки кавер-альбому "Смерть у серпні", що містить кавери на Death in June. Альбом "Апокаліцтва" (2002) є найкращим прикладом інтеграції дарк-фолкових ідей у контекст української культури.
  • Цитата засновника: "Я граю в жанрі домашньої антиклерикальної антиготики".

 

4. Fleur

  • Роки активності: 2000–2017, Одеса
  • Стиль: дарк-фолк, дарк-кабаре, інді, дарквейв
  • Впливи: Darkwave, готика, сучасна протестантська музика, фолк
  • Особливість: Музика гурту характеризується емоційною глибиною, а самі учасниці окреслюють жанр як cardiowave. Тексти балансують між темами язичницького містицизму та християнського песимізму.
  • Рекомендація: Для знайомства добре підійде альбом "Прикосновение" (2002).

Уся творчість гурту — російськомовна, однак після повномасштабного вторгнення деякі пісні Ольга Пулатова переписала українською

5. Wiseword.Nidaros

  • Роки активності: 2010 — дотепер, Миколаїв
  • Стиль: Езотеричний дарк-фолк із ритуальними елементами
  • Впливи: Міфологія, дарк-фолк першої хвилі, ритуальний ембієнт, християнство
  • Інструменти: Акустичні інструменти (лути, етнічні флейти), гітари, перкусії
  • Особливість: Wiseword.Nidaros — це унікальний музичний проєкт, що поєднує духовні та сакральні мотиви з елементами езотеричного ембієнту та дарк-фолку. Музика проєкту вирізняється глибоким і задумливим настроєм, у якому поєднуються давні, історичні, релігійні та філософські тексти та мінімалістичні мелодії.

Реліз доступний на Spotify, Deezer, Apple Music, Youtube Music

6. Ворождень

  • Рік заснування: 1998, Київ
  • Стиль: дарк-сайкоделік-електронік-рок, дарк-фолк
  • Інструменти: акустична гітара, скрипка, перкусії
  • Опис: Заснований учасником постіндустріальної формації Dead Faith, гурт поєднує психоделічний електронний рок із фолк-елементами та дарк-фолк настроєм. Їхній альбом "Ворождень" передає містичну та похмуру атмосферу через тексти та мінімалістичні гітарні партії.
  • Рекомендований альбом: "Ворождень" (2000)

 

7. Abendland

  • Рік заснування: 2014, Полтава/Дніпро
  • Стиль: Дарк-фолк, ембієнт, построк, трип-хоп
  • Інструменти: гітари, синтезатори, електронні текстури, перкусії
  • Концепція: Abendland досліджує ідеї західного культурного спадку через ніцшеанське бачення "Вічного повернення" і європейської душі. Їхній проєкт символізує образ "істинної Європи" — ідеалізованого та романтизованого світу, що залишається в серцях тих, хто шукає глибший сенс у сучасному, часом "профанному" світі.
  • Особливості: Лірика гурту ґрунтується на текстах Георга Тракля (1887–1914), австрійського експресіоніста, який відомий своїми глибоко філософськими й часто темними поезіями. Підхід гурту Abendland до дарк-фолку відрізняється не тільки музичною еклектичністю, але й філософською глибиною, укоріненою у європейській традиції.

8. Casa Ukrania

  • Рік заснування: 2014, Одеса
  • Стиль: неофолк, дарк-фолк, фолктроніка
  • Впливи: Апокаліптичний фолк, український традиційний мелос, постіндастріал
  • Інструменти: акустична гітара, бас-гітара, синтезатори, драм-машина, етнічні інструменти
  • Особливості: За десять років існування проєкт Casa Ukrania еволюціонував від класичного дарк-фолку до похмурої фолктроніки, з акцентом на експериментальність та складний саунд-дизайн. Але лірика та музика проєкту як і раніше звертаються до архетипних образів української культури, занурюючись у міфологічні та ритуальні сюжети, часто з акцентом на тематику смерті, духовного пошуку та символічної трансформації.

Збірка доступна на Spotify, Deezer, Apple Music, Youtube Music
 

9. Le Plastique Mystification

  • Роки активності: 1986 — дотепер, Львів / Варшава / Данія
  • Стиль: дарк-фолк, перформанс-арт, неоаванґард, електроакустична музика, постіндастріал
  • Впливи: Дарк-фолк, постіндастріал, фолктроніка, мінімалістична та експериментальна музика
  • Інструменти: акустична гітара, синтезатори, перкусія, клавішні, електрогітари, саксофон, вокал
  • Особливість: Гурт Le Plastique Mystification є історично першою українською дарк-фолк формацією. Проєкт вирізнявся своїм радикальним підходом до музики та перформансів, а також критичним ставленням до радянської влади, що зробило їх мішенню для політичних переслідувань. Учасники виступали на квартирниках та в закинутих місцях, аби уникнути репресій КДБ, а їхні перформанси в підпіллі часто супроводжувалися слайд-фільмами та художніми виставками.

 

Більше зануритися в атмосферу українського дарк-фолку ви можете через матеріали:

Neformat.com.ua ©