svrm - Лихиї вітри стогнуть без упину (2018)
Тянутся по небу
Тучи тяжелые...
З моменту мого знайомства з тепер уже досить упізнаваним (звичайно що) харківським блек-метал проектом svrm пройшло вже ледь не цілих два роки. Протягом цього відтинку часу, якщо судити по активності на офіційній Bandcamp-сторінці, він не тільки знайшов свого вірного слухача, але й стимул, музу і можливість випустити у світ ще цілих шість нових релізів, вихід одного з яких одразу відбувся на компакт-дисках. Маю на увазі однойменну збірку "svrm" від 1 лютого, видану дуже обмеженим накладом ужгородським DIY-лейблом Trismus Records, до складу якої увійшли усі EP та демо (за винятком "Den sidste Messias"). Утім ця компіляція на момент написання огляду не стала останнім релізом у доробку Сергія в рамках цього проекту, тому що 15 травня – на 3 роки та 3 дні пізніше за дату релізу дебютного демо "7" - на світ з’явилась нова його робота – "Лихиї вітри стогнуть без упину".
Цей альбом – а судячи з хронометражу та його вмісту маємо справу саме із лонгплеєм – і справді, якщо уважніше прочитати його назву, виступає свого роду квінтесенцією всієї попередньої творчості. Особливо починаючи з "Голоду" - першого EP, випущеного у 2017 році, чия, вже на перший погляд, найбільша відмінність від усього, створеного раніше, полягає у переході на українську лірику. При чому як власну, так і авторства класиків вітчизняної літератури. Щоправда, тексти Сергій до цього моменту завжди публікував відкрито, тоді як у "Лихих вітрах…" першочергове завдання зацікавленого слухача полягає у застосуванні дешифрувальних навичок, а потім вже - аналізі походження отриманої лірики і її прив’язки до музичного полотнища. Це тільки відволікає від нормального і повноцінного сприйняття.
Вслухаючись у інструментальну основу нового повноформатника, чомусь згадуються слова Мікеланджело, в руках якого камінь перетворюється у скульптуру шляхом відсікання зайвого. Насправді підхід італійського творця, на мою думку, стосується не тільки новинки, але й більшості пісень svrm, починаючи з того ж таки "Голоду", коли ряд інструментів збивається в один композитний неоднорідний шумливий матеріал, з якого музикант якимось стежками вимальовує досить-таки сприйнятні мелодії. Тільки у цьому випадку шпунтом виступає лід-гітара, тремоло та соло партії якої й визначають вектор розвитку мелодії, тоді як ритм-частина часто збивається у якийсь військовий марш царського війська під супровід стіни гітарного дісторшну. До речі, у цій нелегкій справі знову не обійшлось без допомоги Cronin`а, більш відомого участю в "Заводі", котрий раніше також записував гостьові партії гітар до кількох композицій із "Зимы" (2016) та "Останнього Сонця" (2017), а в нашому випадку ще й став автором тексту, вокалу та акустичного фрагмента до передостаннього треку лонгплею - "Крізь холодну темряву ночі".
А от наріжним каменем, як і годиться, як і в черговому EP, як і 3 роки тому, коли svrm, істерично цитуючи Хлєбнікова, заявив про своє існування, залишаються все ті ж справжні почуття туги, розпачу, депресії та злоби до власної персони, до свого роду, біологічного виду та соціального оточення в одному флаконі із використанням особливої та, мабуть, найкращої форми їх передачі у вигляді леткого блек-металу. Сам вокал набув ваги, зернистості та міці, балансуючи на грані шрайку і скріму, що чудово доповнює переважно агресивну інструментальну подачу.
У якості оформлення обкладинки альбому, між іншим, зовсім несподівано використовується титульна ілюстрація номеру (№2) журналу сатиричних роздумів "Леший", який сьогодні вважається невіддільною частиною легальної сатиричної періодики Першої російської революції 1905-1907 рр. Утім, думається, що в основі задуму її використання лежать далеко не просвітницькі цілі.
Насамкінець хочеться сказати, що, мабуть, настрої від "Лихих вітрів…" трошки не такі, які були від, наприклад, "При смерти..." і які повторити все одно неможливо (ви ж самі розумієте), адже музичний проект не закрився, а зріє, розвивається, ускладнюється у всіх проявах, тому й відповідна реакція на кожен новий реліз має багатогранний відтінок. І попри це Сергій Ткаченко вже вкотре залишається вірним власним емоціям і реакціям на зовнішні та внутрішні подразники. Благо, ми живемо у такому середовищі, що натхнення писати музику подібного характеру вистачить не на одне покоління.
1. Втрата
2. Порожнє село
3. Під снігами
4. Лихиї вітри стогнуть без упину
5. Крізь холодну темряву ночі
6. На розпутті