Голоси, які запам'ятовуються: музиканти на війні та під час неї

Участь музикантів у воєнних конфліктах є досить поширеним явищем, і це стосується різних жанрів музики та різних часів. Пригадуємо яскраві випадки зі світової історії.

Імператор та класики

Спершу поглянемо на початок ХІХ  століття. Багатьом Наполеон Бонапарт відомий як знаменитий французький полководець. Водночас на батьківщині його знали і як пристрасного меломана. У Наполеона не було власних творів, однак він був фанатом опери та й сам полюбляв співати. Хоча і його майстерність як виконавця була, м'яко кажучи, низькою.

Його камердинер Луї-Жозеф Маршан писав: "Імператор, якщо він почав співати, що він іноді робив, думаючи про щось інше… рідко брав необхідні ноти й повторював ті самі слова протягом 15 хвилин". А коли політик мав піднесений настрій, то "травмував вуха оточуючих" переспівом опери "Le Devin du village" Жан-Жака Руссо.

Гарві Тернбулл у книжці "The Guitar: From the Renaissance to the Present Day" пише, що Бонапарт мав чималу колекцію гітар, які були виявлені після його смерті. Тоді, в 19 столітті, гітара частіше була елементом світського вбрання чи прикрашала інтер'єр маєтку, ніж використовувалася з метою, задля якої була створена. До того ж достеменно невідомо, чи грав імператор на своїх гітарах.

У Сіднеї зберігається гітара, що належала Наполеону Бонапарту.
Навколо цього інструменту є чимало історичних дискусій 

Втім, найбільшу кількість музикантів на фронті можна було зустріти під час Першої та Другої світових воєн. У Першій світовій брали участь такі відомі композитори, як Моріс Равель, Альбан Берг, Ральф Воган Вільямс, Густав Холст, Фріц Крейслер та інші. Безумовно, усе це вплинуло на творчість згаданих авторів.

Зокрема австрієць Альбан Берг на тлі отриманого досвіду почав створювати оперу "Воццек" у 1914 році. Його роботу перервали у 1915-му, коли він був призваний до австро-угорської армії. У результаті Берг створив одну з найкращих опер свого часу, а в солдата Воццека Берг привніс частинку себе, оскільки про війну він згадував наступне: "Ці воєнні роки я провів так само залежним від людей, яких ненавиджу, був у кайданах, хворий, полонений, звільнений, фактично принижений".

Постановка Віденської державної опери 1987 року з українськими субтитрами

Кому відносно "пощастило" зі згаданих авторів, так це Густаву Холсту, який не брав участь у боях, а був відправлений у Салоніки на півночі Греції, де він викладав і влаштовував концерти для британських солдатів.

Війна залишила відбиток у творчості Холста у вигляді увертюри “Марс. Планета війни”. Цікаво, що саме цей твір згодом зіграв не останню роль для історії хеві металу, адже під його впливом з’явився славнозвісний риф з однойменної пісні Black Sabbath.

 

Зірки на війні

Уже під час Другої світової війни в рядах американської армії можна було помітити популярних акторів та музикантів. Так, членом ескадрильї бомбардувальників був музикант та актор Білл Ширлі, який брав активну участь у бойових діях.

Цікавий факт, що війна майже не залишила відбиток у творчості Білла Ширлі. Він, у своєму звичному стилі, продовжив співати романтичні пісні.

Водночас Друга світова війна торкнулася навіть тих музикантів, які залишалися в тилу. Симфонічні оркестри Британії намагалися евакуюватися з Лондона, оскільки вважали, що провінції не стануть об'єктами бомбардувань. Лондонський симфонічний оркестр почав проводити тури країною, під час яких музиканти часто ночували у в’язницях чи поліцейських дільницях. Заразом вони перенесли класику в ті куточки Британії, куди інші групи ніколи не потрапляли.

Симфонічний оркестр BBC було евакуйовано до Брістоля, але це не врятувало його учасників від сумної участі. Лідер колективу Пол Бірд потрапив під бомбардування, коли їхав на своєму велосипеді (але вижив); контрабасист і його дружина були вбиті невідомими.

Після Другої світової війни США втягнулися в Корейський конфлікт. У ньому вже довелося взяти участь 19-річному Джонні Кешу, який вирішив добровільно приєднатися до військово-повітряних сил. Він залишив рідний Арканзас і переїхав до Техасу, щоб розпочати навчання, а потім здебільшого служив у Ландсберзі-на-Леху, на півдні Баварії, працюючи перехоплювачем азбуки Морзе.

Ізольованість від дому та депресивність ситуації у світі вплинули на блюз Кеша. У місцевому кінотеатрі він подивився документальний фільм "Всередині в’язниці Фолсом", завдяки якому створив хіт "Folsom Prison Blues".

Як радіоперехоплювач Кеш працював позмінно й мав багато часу, не маючи багато справ. Це дало йому змогу вчитися грати на гітарі, яку він придбав у Німеччині. Після завершення туру ВПС у 1954 році Кеш повернувся до Сполучених Штатів і почав кар’єру, яка мала тривалий вплив як на рок-н-рол, так і на кантрі.

Легендарний гітарист Джимі Гендрікс потрапив до армії США в 1961 році, замінивши два роки в’язниці на військову службу. Він чудом не потрапив у В'єтнам, враховуючи, що був призначений до 101-ї дивізії повітряно-десантних військ. Водночас завдяки музичним здібностям Джимі вдалося потрапити у військовий оркестр.

Служба Гендрікса в армії була нетривалою, оскільки його відсторонили через численні порушення дисципліни. А вже за кілька років музикант розпочав свою професійну кар'єру.

Гендрікс був проти війни у В'єтнамі, про що нерідко заявляв під час концертів. У 1969 році музикант виступив на фестивалі «Woodstock», де зіграв пісню "The Star-Spangled Banner", що стала своєрідним протестом проти війни та символом боротьби за мир.

Гендріксове виконання "The Star-Spangled Banner" на Вудстоку
називають поворотним моментом в історії контркультурного руху

Гендрікс — один із численних музикантів, які протестували проти війни у В'єтнамі в 1960-х роках. Його музика та позиції стали важливими для антивоєнного руху в США та вплинули на культурні та соціальні зміни в країні.

Водночас можна згадати фолк-співака Піта Сіґера. Коли Америка вступила у Другу світову війну, він зі своїм тодішнім гуртом The Almanacs швидко змінив антивоєнну позицію та записав альбом під назвою "Dear Mr. President", який присвятив Франкліну Рузвельту.

На фронт він пішов у складі воєнного оркестру і виступав перед американськими солдатами, які воювали на тихоокеанському напрямку. В 50-их на музику його нового гурта Weavers чекав комерційний успіх. Водночас Сіґер почав активно виступати проти Корейської та В'єтнамської воєн, що у результаті привело його до тюремного ув'язнення в 1961 році. Анонімний "доповідач" повідомив ФБР, що Сіґер має зв'язки з СРСР та комуністами. Через рік з нього зняли всі обвинувачення, однак удар репутації був нанесений, а ФБР ще довгі роки слідкувало за музикантом. 

Хоча Сіґер і мав антивоєнну позицію, він критикував і не підтримував відносини з колегами, які виступали на стороні комуністичних урядів у згаданих конфліктах.

Класика творчості Піта Сіґера

Після Холодної війни та розпаду СРСР починається інтервенція рф в Ічкерію. З початком Першої чеченської війни молодий бард та фанат Nirvana (за однією з легенд) чеченець Тимур Муцураєв вступає до руху опору Ічкерії. Беручи активну участь у бойових діях, він записує альбоми про хоробрий народ Ічкерії, війну, іслам та джихад.

Попри просту гру на гітарі, композиції Тимура сподобалися багатьом слухачам на пострадянському просторі через свої антиімперські смисли, релігійні історії та загальний дух піднесення, які в поєднанні з незвичним тембром голосу виконавця були унікальними в той час.
Це може пояснити, чому зараз, уже під час повномасштабного вторгнення, українці звертаються до цього знайомого їм образу, наприклад, кавер на Мацураєва знаходимо на свіжому мініальбомі харківського хардкор гурту Transgender.

Тут і зараз

З початком війни рф з Україною у 2014 році українська культура почала активно розвиватися та презентувати продукти "свого часу" — пісні, фільми та книги про війну. Цей процес отримав новий поштовх у 2022 році після повномасштабного вторгнення рф. Не обходиться без явища так званої "байрактарщини", але це тема для окремого дослідження.

Водночас зараз не тільки набагато активніше створюється культурний продукт, але й самі музиканти масово стають частиною українського опору. Наприклад, благодійний фонд Musicians Defend Ukraine об'єднує українських музикантів, які закривають потреби колег, котрі наразі захищають нашу країну. Фонд уже допоміг таким виконавцям, як Саша Буль чи Олег Каданов, представникам спільноти Module та десяткам інших представників вітчизняної музичної сцени.

Чимало музикантів служать у лавах ЗСУ. Це як відомі широкому загалу Сашко Положинський (Тартак) або Фагот, так і більш андеграундні виконавці, наприклад, Олександр Золотарьов, вокаліст маріупольського хардкор гурту Demontag, або фронтмен Бетону, військовий медик Андрій Жолоб. Загалом їх сотні, якщо не більше, і далеко не всі цю війну переживуть...

Сюжет про військові будні музиканта Андрія Жолоба 

Отож, як ми можемо помітити, особливо враховуючи війну в Україні, криваві конфлікти не оминають музикантів, якими б "зірками" вони не були, а навпаки змушують ризикувати життям заради свободи та цінностей. Хто ж не може тримати зброю в руках, допомагає друзям військовим та їхнім родинам через благодійні концерти, збори, виступи на фронті й таке інше. Музика загалом лишається важливим засобом для вираження думок та почуттів під час війни, а також допомагає зберегти спокій та відволіктися від жорстокої реальності. 

Neformat.com.ua ©