Премія The Best Ukrainian Metal Act втрапила у скандал (ДОПОВНЕНО)

Українська метал-премія The Best Ukrainian Metal Act стала предметом широких обговорень через анонс спеціального гостя BUMA 2022 — гурту Skinhate, у творчості яких можна знайти відверто гомофобні та мізогінні тексти. 

Йдеться про пісні на кшталт "Паскуда" чи "Шоколад", що вийшли у рамках альбомів "Війна в головах" (2001) та "Квиток до раю" (2002) з, наприклад, такими рядками — "Пидарасів море! Пизди одного! – Послугу суспільству Величезну зробиш ти!". І судячи з опублікованого фото треклиста (грудень 2021) на сторінці самих Skinhate, колектив і досі часом виконує ці пісні наживо, а в анонсі тої ж BUMA відвідувачам обіцяють перевірені бойовики та суперхіти від гурту, знайомі з дитинства, утім без конкретних назв треків.

"Я теж слухав Skinhate у дитинстві і, на жаль, усе ще пам’ятаю деякі їхні пісні. Особливо ті, що просякнуті мізогінією та гомофобством (“Паскуда”, “НелюбOFF”, “Шоколад” чи “Так!”). Кількість цих пісень та концентрація ненависті в них виключає можливість якоїсь наївної помилки.

Можна було б спробувати списати це все на час, молодість (чи дурість, якщо хочете), але гурт продовжує виконувати ті самі пісні й досі. Що знову ж таки слугує доказом послідовності їхніх поглядів", — написав у своїх соцмережах Юрій Бондарчук, відомий музикант в андеграундних і не тільки колах, бажаючи привернути увагу організаторів, номінантів та потенційних відвідувачів заходу до цього моменту. 

Відтак, обговорення, яке до того точилося у Телеграмі, перекинулося і на Інстаграм та Фейсбук, а окремі номінанти цьогорічної премії стали публічно та приватно звертатися до організаторів з проханням прибрати Skinhate з лайн-апу. Нагадаємо, цьогоріч за звання найкращого метал-гурту країни мають змагатися колективи True Tough, Harmata, BLIND8, FarInHate, Nora Plan, Отець і Fitz Roy, про чиї досягнення за рік ми писали отут.

Окремо варто відзначити, що ведучим премії має бути Євген Тимчик, фронтмен гуртів Septa i The Nietzsche, який раніше активно виступав проти вживання слюрів, які якраз можна  знайти у піснях гурту. (Слюри — це усталені образливі слова щодо певних етнічних чи сексуальних меншин).

"Це нормальна практика в світовій музиці відмовлятися від своєї ранньої творчості, змінювати тексти, а не грати по інерції те, що не пройшло випробування часом і звучить надто не актуально, а в даному випадку просто вороже і образливо. Я не можу роздупляти всю країну з приводу слюру, а потім чути його зі сцени від гурта, який я тільки що оголосив. При всій повазі до по-справжньому легендарного колективу і надзвичайно важливої премії, реальному святу альтернативною музики, я сподіваюсь на їхню адекватну оцінку і реакцію на цю проблему, в іншому випадку мене і багатьох гуртів, якщо не всіх, цього року там не буде", — написав Євген у своєму Телеграм-каналі. 

Поки ні Євген, ні жоден з учасників не повідомив про припинення участі у заході, але розлогий коментар стосовно ситуації на своїй Фейсбук-сторінці написав засновник премії Влад Ляшенко. Він зокрема зазначив, що більше хотів би бачити на сцені Sick Solution (1 місце BUMA 2021) або IGNEA (1 місце BUMA 2020), але ті з об'єктивних причин не могли виступити. 

"Тому найбільш оптимальною кандидатурою виявився Skinhate. Так, легендарна група. Так, навряд чи приймали б участь в якості номінантів. Ми віддали шану і запросили. Ми і близько не розуміли, що можуть бути якісь застереження", — пише Влад Ляшенко.

Водночас він зауважив, що в жодному разі не буде прибирати Skinhate з лайн-апу. 

"Якщо хтось відмовиться від виступу на BUMA 2022, я не зрозумію, але приму. Переживу. Можливо, знайду заміну. Але нікому з номінантів не забороню грати. Я тримаю своє слово. Навіть після такого зашквару. У вас є вибір, грати чи не грати. А мені ви його не залишаєте) Але чого ви вирішили, що буду обирати з вашіх варіантів?

Якщо сьогодні ми зіллємо Skinhate, завтра вони будуть вимагати вибачень від ТОЛу.

Не потрібно нікому доводити, що BUMA унікальний і цікавий проект. Який дійсно впливає на розвиток української важкої сцени. Який завжди є за що критикувати. Наш проект. І закриємо ми його тоді, коли самі цього захочемо. А не під чиїмось тиском. Ніхто не має жодного права вимагати від нас щось чи когось забанити. Якого х.я??? В нас свій погляд на творчість цього гурту, і він інший. І це нормально. А на кожен тиск є свій супротив. І в нас не підніметься рука прибрати Skinhate з лайн-апу. Тому що цінуємо дружбу більше за гроші чи якусь там «репутацію». Тому що вже запросили. І впевнені, що не помилково. Так всім гуртам-номінантам і ведучому і передай", — йдеться у його дописі.  

Цей же коментар Влада Ляшенка перепостили і на офіційну сторінку премії. 

Сам гурт ситуацію поки офіційно не коментував, але той же Влад Ляшенко у своєму пості зазначив, що згадані пісні з ранньої творчості гурт давно не виконує. 

Насамкінець варто додати, що під усіма згаданими постами та величезною кількістю незгаданих і досі точаться бурхливі дискусії, як з критикою творчості Skinhate та самого факту їх запрошення на премію, так і з захистом їхніх пісень та позиції Влада Ляшенка. 

Доповнено  9 січня 

Врешті ситуацію прокоментував і сам колектив Skinhate. В ексклюзивному коментарі виданню СЛУХ вокаліст Дмитро Кустіков запевнив, що гурт більше не виконує свої старі гомофобні треки, а з мізогінних — лише "Паскуду", "тому що її просять люди".

"Я вважаю, що то більше був жарт. Наприклад, трек "Паскуда" адресований одній людині, й вона знає про це. Пісня "Шоколад" придумана на тлі гучних обговорювань орієнтації Елтона Джона у 2001 році. Тому колишній соліст (Євгеній Лашко — ред.) і написав той трек.

Зараз ми її не виконуємо, тому що подібні пісні можуть декого ображати, але говорити, що ми закликаємо когось до насилля — маячня. Ми завжди готові відверто поспілкуватися щодо цієї теми".

Однак на цьому обговорення не вщухло й активно продовжилося вже у Фейсбуці під постами Влада Ляшенка, Юри Бондарчука та багатьох інших людей, які вирішили висловитися на цю тему. Дискусія містила чимало виважених слів підтримки на адресу премії та рішення залишити гурт Skinhate у лайн-апі, але яскраво відзначилася і низкою дуже агресивних коментаторів, які, очевидно, тяжіють до правих чи консервативних поглядів, а часом і натякали на фізичну розправу над опонентами. Активно фігурувала термінологія на кшталт "толєрасти", "заднєприводні", "півники", "сорос" тощо. Підбірку скрінів таких коментарів ви можете знайти тут, якщо не хочете гортати всю дискусію.

Сам гурт Skinhate більше ситуацію не коментував, однак активно ставив вподобайки до постів на свою підтримку, зокрема і не дуже толерантних, а також зробив на своїй сторінці ряд репостів, чим спричинив появу, наприклад, такого спостереження. 

Загалом, можна сказати, після цього акцент дискусії змістився з самого гурту Skinhate на людей, які вирішили їх підтримати. Це вдало описав у наступному своєму пості Євген Тимчик:

"На цьому для мене оригінальний заклик закритий. Гурт відмовився виконувати ті кляті пісні, прояви дискримінації засудив, хоч все ж таки не до кінця розуміючи всю проблематику, але я гадаю, цієї резолюції на сьогодні має бути достатньо. Але, на жаль, у процесі оголило своє потворне обличчя повна неможливість ведення публічного дискурсу в той начебто новій країні, яку ми будуємо. Якщо гомофобія у текстах Скінхейт була у 2002 році, то ті коменти, що я прочитав, було написано у 2023. Там була відкрита ненависть до геїв, а незгодні були названі ліваками, шавками та дегенератами.

Найгірше в цьому, що над усе досталось персонально Юрі, те що я побачив в його адресу мене дуже засмутило. Також, з легкої руки Влада номіновані гурти, які розкритикували фестиваль, стали зграєю бродячих собак. Це неприпустимо. Я тільки можу мати надію, що всі охолонуть і буде якесь розʼяснення з цього приводу. Тому що поки що така реакція на ситуацію від організаторів в мене викликає набагато більше питань, ніж сам Скінхейт і їхні старі пісні. Ми як андерграундна сцена не про це, я не про це, ми про повагу один до одного, про спільну справу. Я просто не зможу вести захід, де царює така атмосфера". 

Сам Влад Ляшенко видав ще один пост, де описав ситуацію як безпідставну образу премії та тиск на керівництво проєкту, і назвав все це неприпустимим:

"The Best Ukrainian Metal Act — приватна подія і завжди такою була. І ми самі визначаємо свою музичну програму. І ніхто не праві нам щось диктувати. Не хочете приймати участь, відмовляйтесь. Не хочете відвідувати, не купуєте квиток.

Так, в нас вийшло зробити справді гідний проект, досить цікавий і майже успішний. Суб’єктивний, але справедливий. З чесним підрахунком голосів. З якісним звуком на топ-майданчику. З увагою ЗМІ і публіки. Але. Кожного року, окрім оплесків, BUMA вигрібає тони гівна і вагони хейту. То метал не достатньо металевий, то тих не взяли, а тих взяли. Вже 10 років одне й те саме…

Наша "чуйка" ніколи нас не підводила, через BUMA пройшли майже всі наші металеві команди, які зараз рвуть закордонні майданчики і підписані мейджор лейблами. Наша репутація — це якість івенту і чесність результатів, а не загравання з примхами чи капризами частини аудиторії.

Ми створювали проект з метою об‘єднати сцену, але це виявилось неможливим. Хтось відмовлявся від участі з власних переконань, інші вважали проект дуже "конкурсним", комусь туса була не та. Ми з розумінням і повагою приймаємо будь-яку думку, і роздаємо "зірки" і звання в номінаціях по альбомам і відео навіть тим, хто відмовився від виступу. Бо є вибір незалежних експертів, і ми не можемо когось ігнорувати. Проте, ми рішуче не сприймаємо будь-яку агресію на свою адресу, і завжди дамо адекватну відповідь на чиїсь зазіхання".  

Наскільки відомо нашій редакції, увесь цей час гурти-номінанти активно спілкувалися між собою та намагалися вирішити питання приватно з організаторами щодо подальшої їхньої участі у заході. Врешті хардкор-гурт True Tough відмовився від участі у премії, пояснивши це так: "Нам не цікаво виступати на премії, яка не поважає своїх номінантів". Того ж дня вирішили знятися з премії гурт Отець, а ще згаданий вище ведучий Євген Тимчик. Решта учасників заяв поки не робила. 

 

Нагадаємо, раніше ми публікували дуже грунтовний матеріал про культуру скасування у музиці.