Як створити незалежний лейбл (інструкція в декількох абзацах)
Ви любите українську андеграундну музику і маєте хороший і оригінальний музичний смак? Ви активний учасник локального музичного двіжу хочете, щоб команди з вашого міста стали відомі широкому колу осіб? Ви незалежний український музикант, якому набридло засилля кон'юнктури? Ви активна людина, любите мистецтво і хочете реалізувати свій потенціал? Швидше створіть свій музичний лейбл!
Що для цього потрібно, розповість Вадим Олійников, учасник гурту Климентове Поле (ex-Dahau Holidays), а також співвласник лейблуNava Records.
1. Концепція, формат і назва.
Грунтовно продумайте концепцію і принцип, за яким ви будете підбирати музику для вашого майбутнього лейбла. Критерії можуть бути естетичні, стилістичні, географічні, політичні та які завгодно ще)
Наприклад, живете ви в умовному Бостоні (десь на березі Чорного моря) і тримаєте свій бітдаун-хардкор лейбл з грізною назвою Judje Records. Усі 14 ваших ванменбендів записуються і зводяться особисто вами в гаражі вашого батька, а видаються тільки у форматі аудіокасет. Або у вашій умовній Хацапетівці (ред. тепер Вуглегірськ) купа колоритних музикантів, що грають у різних стилях від хіп-хопу до псай-фолку, пишеться і зводиться кожен сам по собі, а ви публікуєте все у спільноті Хацапетовка Експрес — чим не нет-лейбл? Найбільш вибухові альбоми ви видаєте лімітованими тиражами у форматі CD. Або ви православний токійський хіка трансгуманіст (душею), що живе в орендованій малосімейці на Троєщині, видаєте соратників кіберанархістів з усього світу на вінілових платівках, а розсилку релізів серед передплатників проводите поштою — у такому випадку вам підійде назва Death to the world INC. Або щось більш оригінальне і менш пафосне.
Коротше, виходячи з наведених мною, не найдотепніших прикладів, визначитеся з політикою вашого лейбла, виберіть назву і прикиньте, яким може бути дизайн логотипу, супутніх елементів оформлення релізів й інтерфейсу вашої нет-платформи. Оцініть свої матеріальні можливості та відповідно до них вирішіть, у якому форматі ви будете видавати майбутні релізи: чи будуть це фізносії або ви обмежитеся форматом нет-лейблу.
Великою DIY підмогою може стати власна касетна дека або VHS магнітофон (формат відеокасет, завдяки своїй маргінальності, популярний серед індустріальників), принтер для друку обкладинок і подібне обладнання. Люди з покоління наших батьків свого часу примудрялися "нарізати" платівки на рентгенівських знімках, так що у виборі формату вас обмежує тільки ваша фантазія та винахідливість.
Якщо крім видання готового матеріалу ви можете самі надавати якісь послуги зі звукозапису, зведення та мастерингу артистам, які підписалися на ваш лейбл, це взагалі ідеально. Не забувайте, ви працюєте у сфері аудіального мистецтва і фірмовий звук у цьому випадку грає набагато важливішу роль, ніж візуальна складова.
Приклади українських лейблів
2. Зберіть команду або працюйте самостійно.
Якщо ви багаті, енергійні, майстер на всі руки, у вас повно вільного часу і купа зв'язків у музичній тусовці, то з усіма завданнями незалежного лейбла (як-то пошук і переговори з артистами, видання та просування альбомів, розробка дизайну, реклама, організація концертів, фестивалів, шоукейсів etc) ви впораєтеся і без сторонньої допомоги, в іншому випадку знайдіть однодумців.
Кожному лейблу крім ідейного натхненника — ініціатора, обов'язково потрібні дизайнер і фінансування.
Загалом же інді-лейбл — це команда друзів, готових жертвувати якусь частину своїх грошей і вільного часу на розвиток спільної справи. Круто мати штатного художника і технічну базу для запису матеріалу або випуску музики на фізносіях, але за наявності ентузіазму та грошових вливань всією цією роботою можуть займатися сторонні умільці. Найголовніше — це ваше бачення і ваш ентузіазм, інше можна купити.
Історія створення лімітованих видань Ethereal Riffian
3. Виберіть і підготуйте платформу.
Тут все очевидно — саундклауд, бендкемп, стримінги, соціальні мережі — створіть і ведіть. На просторах колишнього СНД багато чудових нет-лейблів, що поширюють музику виключно через інтернет. У нашу цифрову епоху цілком можна обійтися і цим, головне — талановита музика, цікава концепція і хороший дизайн.
4. Оберіть реліз, запросіть артиста, визначте умови співпраці.
Знайшовши на просторах мережі альбом, який ви хочете видати, зв'яжіться з його автором/авторами. Детально викладіть суть вашої пропозиції: у якому форматі і яким тиражем ви плануєте випустити їхній матеріал, які послуги в плані оформлення (створення дизайну обкладинки з нуля або корекція вже наявної обкладинки, підгін обкладинки під формат релізу, верстка буклета etc) ви можете взяти на себе, яку кількість примірників з тиражу ви віддасте артисту/гуртові, який відсоток від продажів фізносіїв ви плануєте віддавати артисту/гуртові, або запропонуйте інші взаємовигідні умови.
Філ Добров (RobustFellow) в процесі роботи над релізом Soom
5. Видайте та "розкрутіть" реліз.
Коли досягнута домовленість, саме час братися за справу: спершу розішліть промо-версію майбутнього релізу новинним музпорталам з увічливим проханням про написання рецензії (на Неформат відправляйте найперше!). Чим в більшій кількості публікацій вас згадають, тим ширшою буде ваша потенційна аудиторія.
Зв'яжіться з компанією, що виробляє музику на фізносіях, замовте ваш тираж, розробіть дизайн обкладинки/буклету (не забудьте розмістити на ньому ваше лого), зв'яжіться з місцевою друкарнею і зробіть замовлення на друк потрібної кількості обкладинок. Обговоріть, у якому вигляді вам дістанеться готова типографічна продукція: можливо, вам віддадуть ваші буклети рулонами, і вирізати їх під формат коробочки будете ви самі безсонною ніччю. За наявності мінімальних зв'язків у музичній тусовці України ви можете знайти компанії або окремих людей, що роблять тираж CD або аудіокасет під ключ, аж до розробки дизайну, що може істотно заощадити ваш час і полегшити тягар власника інді-лейблу, але хто шукає легких шляхів?
Дочекайтеся виконання замовлення. Отримавши заповітні диски, касети або вініл на руки, влаштуйте їм хорошу фотосесію і підготуйте пресреліз. Готові фото і пресреліз розмістіть на інтернет-сторінці вашого лейбла, (опціонально) вкажіть вартість та контактні дані для покупців.
Касета Dahau Holidays, видана лейблом Nava Records
Дуже бажано влаштувати концерт-презентацію альбому за участю самих авторів — винуватців урочистості та локальних команд схожої стилістики. У найкращому разі на презентації буде аншлаг, ви розпродасте увесь тираж, розбагатієте і здобудете славу впливового музичного ділка, давши путівку в життя нікому досі невідомому, але абсолютно геніальному гуртові. Хоча стримане схвалення публіки та кілька проданих дисків — це теж хороший початок.
Стоячи за столиком з мерчем біля барної стійки локального клубу, оточені гучними людьми та ревом музики, подумайте, що цей захід справу ваших рук — ви та сама людина, що створює та розвиває музичну сцену. Працюйте в тому ж напрямі, видавайте нові альбоми, робіть нові концерти, фестивалі та шоукейси, співпрацюйте з іншими лейблами — на хорошу музику завжди буде попит, але донести її до широких мас слухачів — це завдання лейбла, часом невдячна, але завжди дуже важлива праця.