Patreon і музика: що, кому, навіщо та як?

У наших реаліях будь-яка тема, що бодай трохи стосується культури та коштів, — проблемна, а тим паче зараз. Проте ми все-таки спробуємо розглянути можливості, які надає для представників креативних індустрій ресурс під доволі часто згадуваною останнім часом назвою Патреон.

Що таке Patreon?

Patreon (укр. "Патрео́н") — інтернет-платформа, що надає творчим людям та іншим незалежним проєктам можливість фінансового підтримання за системи підписок. Відповідно до величини коштів підписники, або покровителі (патрони), можуть діставати доступ до особливих витворів, послуг або можливостей на вибір автора. Тобто Патреон — це майданчик для краудфандингу (громадського фінансування). Платформа популярна серед творців каналів YouTube, письменників, музикантів, авторів вебкоміксів, подкастів тощо, які постійно розміщують свої роботи в інтернеті. Це допомагає їм отримувати фінансування напряму від підписників (покровителів) на постійній основі або за кожний окремий витвір

Patreon створений американським музикантом, мультиінструменталістом Джеком Конті, який шукав можливість заробітку зі своїх популярних відео на YouTube. Він 2013 року розробив платформу разом із Семом Ямом. Творці реєструють на сайті власну сторінку, на яку підписуються фанати. Зазвичай її власник вказує мету, для якої ведеться збір коштів, а також, за бажання, встановлює межу власного доходу. Підписники ж мають можливість у будь-який час відкликати платіж. Творці можуть налаштувати сторінку так, що підписники платитимуть за кожну окрему роботу, але надають перевагу системі щомісячних внесків з особливим доступом до витворів або закадрових записів.

Patreon є гарною альтернативою просто краудфандингу альбомів, адже часто платформи на кшталт Kickstarter та Indiegogo недоступні для резидентів Україні, або ж гурт може бути невпевнений, що збере потрібні кошти протягом місяця. А Патреон дає змогу отримувати донати на регулярній основі, змінювати правила тощо.

Чи кожному музичному проєкту підійде Patreon?

Американський виконавець Пітер Голленс вважає, що митці та творці, які бажають заробити на життя, зокрема поширюючи свої ідеї онлайн, повинні використовувати Патреон. Чимало українських виконавців, які вже користуються цим сервісом, його підтримують, хоча інші, водночас, не вважають цей інструмент придатним абсолютно для кожного.

"Чи кожному музиканту підходить Патреон? Думаю, так! Тим більше, що платформа із самого початку була створена саме для музикантів. У нашій країні з цим складнощі, оскільки люди досі не звикли платити за музику й не вважають її за серйозну роботу, яка вартує нагороди. Але справжні слухачі йдуть за тобою на край світу, і таких достатньо. Тому варто всім музикантам переводити своїх шанувальників на цей новий рівень відносин. Патреон підходить усім креативним людям, котрі хочуть монетизувати свою творчість", — погоджується Діма Sinoptik.

Підтримує його й інший виконавець Саша Буль, який називає Патреон "абсолютно універсальною платформою, де автора обмежує лише його власна уява та винахідливість".

 

Однак вокалістка київського метал-гурту Ignea Хель Богданова зауважує, що перед стартом Патреону все ж варто тверезо оцінити свої можливості, адже робота над подібною сторінкою потребує достатньо зусиль та часу:

"Гадаю, найголовніше для музиканта — це поставити собі питання: навіщо мені Patreon, що там буду публікувати, яка в мене мета та чого хочу досягти за допомогою цієї платформи. Без ґрунтовної відповіді на них, а також дослідження можливостей майданчика та вивчення сторінок потенційних "конкурентів" я дуже не раджу заводити Patreon, просто, аби завести. Ви можете розчаруватись та просто змарнувати час, який могли б присвятити чомусь кориснішому для свого розвитку як музиканта".

А головний редактор медіа про нову українську музику LiRoom Олексій Бондаренко й зовсім заперечує твердження, що ця платформа підійде кожному проєкту:

"Я б радив сильно задуматись, чи потрібний вам Патреон. Бо це великий додатковий шмат роботи, який постійно потрібно виконувати, щоби не розчаровувати патронів (якщо ви їм, звісно, щось обіцяєте). Можна просто збирати донати через купу систем на кшталт LiqPay або Portmone. Наприклад, у проєкту Ukraїner це прекрасно виходить і без Патреону. Ця платформа підійде тільки тим проєктам, які впевнені в силі свого ком'юніті та знають, що йому запропонувати, окрім основного контенту. Якщо мова про виконавців, то це має бути зацікавлена фан-база в ексклюзивних релізах. Якщо про медіа — то читачі, які або вдячні медіа за його існування, або ж хочуть отримати додатковий контент. Усе сильно залежить від цільової аудиторії та її платоспроможності. Якщо ЦА вашого медіа розуміє, як воно допомагає їй заробляти, то ці люди хутчіше донатитимуть, ніж якщо ви їх просто розважаєте. Але якщо трохи розгорнути, — найбільше підійде тим, хто готовий розвивати додатковий спосіб дистрибуції контенту та розраховує на прямий дохід від читачів/шанувальників".

 

Отож, хоча й нема чітких критеріїв щодо того, кому варто заводити Патреон, є певні особливості, при яких цей сервіс, мабуть, підійде найбільше. Зокрема, це й регулярність публікацій. Також унікальність контенту. З цим погоджується львівський музикант Степан Бурбан (Паліндром, Кашляючий Ед), який зазначає, шо патрони люблять "регулярні плюшки з цікавими постами та новинами", адже цікавість старих підписників треба підтримувати регулярно, до того ж варто залучати нових. У такому випадку, на думку Степана, це навіть схоже на роботу, а тому не завжди може підходити вітчизняному музикантові. Останню тезу підтримує Хель Богданова, яка перебуває "майже на порозі того, щоби кинути залишки роботи й повністю перейти на Патреон та діяльність гурту".

"Мені складно зрозуміти, чого хоче кожен окремий музикант. Усі ставляться до творчості інакше. Напевно, Patreon може підійти тим, хто сприйме музику за своє щоденне заняття. Саме тому після запуску сторінки ми започаткували виклик #10треків_за_10днів, щоби довести собі, що ми врешті-решт займаємося музикою.

Думаю, це має підійти тим музикантам, які час від часу відчувають себе в ролі митців і свідомо це цінують, водночас тим, хто здатен сприйняти внесок мецената не в якості "пожертви", а як вільне добро. Виграють і ті, хто зможе відкинути підхід "один альбом на рік" і не буде соромитись викладати клаптики, чорновики; ще — щирі, відважні люди, які готові виливати душу онлайн; кінець кінцем, музиканти, у яких є фани за кордоном", — погоджується Владислав Зарічнюк, Передмова.

 

Також, напевно, Патреон підійде більше тим, хто вже має фан-базу. Тому що на початку зазвичай покладаються на те, що найбільші фани стануть першими підписниками. Значно простіше попросити поточних слухачів підписатися на новий сервіс, ніж заслужити довіру цілком незнайомих людей, хоча це, звичайно, не є неможливим. Отож, Патреон має тенденцію краще працювати для:

  • успішних ютуберів (слухачі регулярно спілкуються з ними в коментарях, відео отримують перегляди);
  • тих, хто активно локально турить (команда добре відома локально, тому що часто в турі, збирає невеликі майданчики, знає багато фанів особисто);
  • тих, хто вже провів успішну краудфандингову кампанію в минулому (бо з попереднього проєкту мають людей, у яких є засвідчений запис підтримання їхньої музики).

Хель Богданова додає, що Патреон може підійти геть різним категоріям музикантів. Це, найперше, незалежні артисти та гурти, які не підписали контракт із лейблом, але підписані гурти, за згоди лейблу, теж можуть мати подібне додаткове джерело заробітку. Окрім того можна вести не сторінку цілого гурту, а окремого музиканта, і в такому разі розвивати "свій" бренд, спілкуватися зі своєю фан-базою та отримувати якийсь незалежний дохід. До того ж багато музикантів — творчі люди, які не тільки грають/співають, а й малюють, знімають відео, роблять якісь хендмейд-речі. Це все можна монетизувати на Патреоні.

Важливою є й постановка цілей збору коштів. Традиційно вважається, що чітка мета працює краще, однак на практиці цілком реально вести мову і просто про підтримання рутинної діяльності та творчості.

"Наприклад, можна вказати: "Якщо я досягну щомісячного доходу на Патреоні $600, то куплю нову гітару" тощо. Переважно збирають на якісь конкретні, навіть невеликі речі, наприклад, мікрофон новий або заплатити за переліт, щоби десь потурити. Це залежить від гурту/артиста та його цілей. Та не обов'язково на щось збирати, для більшості це просто постійна щомісячна підтримка музиканта або гурту. У випадку з Ignea це альбом, плюс два кліпи, а ще зараз будемо оновлювати апаратуру теж на кошти Патреону. Але ми не анонсували, що цілеспрямовано на те збираємо. По суті, наші патрони знають, що кошти йдуть на розвиток гурту, тож можуть бути використані на все для цієї мети", — зазначає Хель Богданова.

Загалом більшість українських користувачів Патреону сходиться на тому, що ця платформа не має жодних обмежень або чітко визначених правил діяльності, а тому є гарним майданчиком для різного роду новацій та експериментів. Водночас є певна практика користування, що дає результати. і, якщо у вас немає ідей щодо справді унікального контенту, на неї варто зважати, аби не витрати час дарма. До того ж, як і в кожній справі, ви мусите розуміти, що та чому ви робите і якого ефекту очікуєте.

Що можна запропонувати патронам?

Отож, ми з'ясували, що Патреон — річ дуже індивідуальна. Та якщо ви — не великий експериментатор, наводимо низку ідей та пропозицій від тих, хто вже успішно користується сервісом. Тим паче, що певна різниця між патроном українським та закордонним поки є.

Хель Богданова (Ignea) радить час від часу переглядати подібні сторінки, але не сліпо копіювати чужі ідеї, а адаптовувати їх під свою аудиторію чи використовувати як джерело натхнення для власних:

"У нашому випадку 50 % контенту — це моя творчість, 50 % — гурту. Наприклад, публікую унікальні бекстейдж-моменти з життя Ignea на кшталт making-of зйомок кліпів, турові відеощоденники, невидані демо-записи, плейбеки, які ми використовуємо на живих концертах, інструментальні версії пісень тощо. Я також записую кавери на пісні, роблю невеличкі лайв-стріми, де співаю під гітару або клавіші, публікую свої вірші, надсилаю топовим патронам якісь речі, наприклад, підписані барабанні палички, унікальний постер, який можна отримати, тільки будучи патроном, тощо. У гурті клавішник та басист люблять куховарити, тож ми якось знімали на відео, як вони готували борщ. Це дуже зайшло патронам, вони потім варили його вдома та надсилали нам фото того, що вийшло.

Ignea — це гурт, у якого 98 % аудиторії — за кордоном України. Так історично склалось. Тому мені складно порівнювати. Гадаю, тут справа не в контенті, а в готовності людини підтримувати артистів. Я завела Патреон півтора року тому, і 50 % наших підписників допомагають, окрім нас, ще іншим артистам. В Україні ж не тільки слухачі питають, що це таке, а й багато музикантів. Це щось нове та незрозуміле.

Патреон працює дуже по-різному для всіх і ви самі встановлюєте правила. Головне — розуміти свою аудиторію й не намагатись "продати" їй те, що їй не потрібно. Звісно, можна не робити унікальний контент, але я, наприклад, не хочу просто збирати гроші за повітря. Мені подобається, що можу принести якусь користь та радість. У нас дуже тісні стосунки з патронами, знаємо, як звуть їхніх дітей, собак та котів, де вони живуть, який у них етап карантину тощо. Це не просто збір грошей, хоча за допомогою цієї платформи ми профінансували запис нашого альбому та декількох кліпів.

Проте Патреон може бути інструментом для збору донатів, особливо для українців із фанами з інших країн, бо ми все ще не можемо завести пейпал-адресу, на яку можна збирати донати, а Патреон працює з Payoneer, який дає змогу виводити гроші".

 

Учасник гурту Передмова Владислав Зарічнюк зізнається, що команда лише недавно створила собі сторінку й ще до кінця не ознайомилась із можливостями платформи, але радо експериментує:

"Оскільки накопичилось чимало клаптиків і ми навчились швидко робити треки, здалося, що можемо цим ділитися з людьми, котрим воно дійсно не байдуже. Тому я б не хотів називати наш контент якимсь, що "працює" на певну мету. Просто вважаємо це таким собі клубом доброчинців, куди можемо з чистою совістю викладати домашні відео, приховані фотографії та нашу секретну музику. Думаю, надалі ми будемо намагатись стрімити живі відео імпровізацій та, імовірно, спробуємо виставити туди наш мерч. У прихованих дописах є якась інтрига, щось загадкове. Обов’язковість кожен для себе має сам визначити, але, як на мене, варто шукати балансу між загальнодоступним і прихованим".

Саша Буль вважає, що унікальність контенту — вкрай важлива річ, адже не варто заводити цілий Патреон, коли можна просто створити кнопку зі збору донатів на банківську картку:

"На моїй сторінці Патрони залежно від плану отримують невидану музику (демки, кавери тощо). У них є ранній доступ до нових речей. Наприклад, новий альбом Патрони мали змогу почути за два тижні до релізу. Я створюю спеціальні авторські плейлисти, знімаю відео бекстейджа, розповідаю про свою музику, технічні аспекти звукозапису. Також вони мають додаткові бонуси у вигляді знижок на мерч. Світ наразі настільки глобалізований, що важко сказати, ніби в Нідерландах, наприклад, людям цікавий інший контент, ніж українцям. Різниця одна — мова".

Олексій Бондаренко (LiRoom) додає, що аудиторії бувають різні. Так, на його думку, слухачам Ігоря Сидоренка реально цікаві раніше не опубліковані демозаписи музиканта, а шанувальникам Телебачення Торонто просто хочеться донатити, бо їм подобається програма, і вони можуть нічого й не очікувати взамін. Олексій також зазначає, що є якісь біль-менш універсальні речі на кшталт мерчу, але не думає, що Україна тут відрізняється від решти світу.

 

Діма Sinoptik підтверджує тезу про те, що Патреон — місце для польоту фантазії, але радить не забувати про рутинні моменти:

"Контент має бути виключно ексклюзивним та цікавим. Головне, що необхідно розуміти, — усе мусить публікуватися стабільно та за розкладом. То не так уже й легко — мати стільки контенту. Це окрема робота людини з планування, але воно тримає в тонусі. Ми не звикли робити халтуру й тому стараємось тиснути по максимуму. У нас дуже маленька, але міцна команда, котра робить свою справу на всі наші 100 %.

У Sinoptik аудиторія дуже широка, і ми не задумуємось про те, українці вони чи бразильці. Ми намагаємось робити так, щоби було цікаво всім. Ну й у нас не так уже багато поки що підписників на Патреоні, щоби робити якусь статистику за країнами, але вони дуже допомагають. Завдяки патронам маємо можливість покривати витрати на студію та інтернет, а це дуже важливо для нас."

Як вплинув карантин?

Чи допоміг карантин українським виконавцям освоїти Патреон? Або ж, навпаки, завадив? Відповідь неоднозначна.

Зараз на сервісі можна знайти з десяток вітчизняних андеграундних виконавців, кілька музичних медіа та деякі інші навколомузичні проєкти, наприклад, незалежну культурну агенцію Лінія втечі. Далеко не всі вони прийшли на сервіс саме на початку березня, радше, пандемія прискорила процес адаптації до нього. І не тільки для музикантів, але і їхніх слухачів. У матеріалі "Чотири інтернет-звички, які українці підхопили через пандемію COVID-19" видання Media Sapiens виділяє, зокрема, те, що українці почали охочіше платити за інформацію та наводить ряд статистичних даних на підтримання цього твердження.

Подібно Владислав Зарічнюк стверджує, що дует Передмова давно мав намір ділитися ексклюзивним контентом з окремими фанами, але саме ізоляція показала учасникам вагу музики, фільмів та книг:

"Гадаю, поглиначі культури теж багато усвідомили за цей час. Урешті-решт нам сподобалася ідея запропонувати людям стати доброчинцями, адже в історії України є чимало випадків, коли меценати допомагали як інституціям, так і митцям. Скажімо, той самий Чайковський жив і працював на Вінниччині під егідою Надії фон Мекк або ж Симиренки підтримали видання "Кобзаря" Шевченка".

У випадку гурту Ignea карантин припав на реліз нового альбому "The Realms of Fire and Death" Музиканти зазначають радше позитивний вплив пандемії, бо кількість їхніх патронів зросла, як і середня вартість підписок.

 

Згаданий вище Саша Буль створив профіль на Патреоні наприкінці грудня минулого року, незадовго до початку карантину, тому планомірно нарощував аудиторію на платформі. Водночас музикант зазначив, що раніше ніколи не практикував жодних краудфандингів, але побачив гарний фідбек та щедрі донати після проведення кількох карантинних онлайн-концертів

"Безумовно, карантин вплинув на використання Патреону! Перші два тижні гурт як організм був у глибокій депресії. Ми не розуміли, що відбувається та куди рухатись далі. Але потім усвідомили, що найкращий спосіб — це робити хоч щось. Відкрили Патреон і зрозуміли, що, виявляється, ми під’єднали платформу ще 2017 року, але потім забули про неї! Швидко переформатувались і придумали багато контенту. Стріми, ексклюзивні відео, фізичні подарунки у вигляді мерчу — працює все", — ділиться своїм позитивним досвідом Діма Sinoptik.

Утім, для декого пандемія, стала не лише головним мотивом зайти на цей сервіс, а також справжньою перешкодою в його розвитку. Вокаліст київського гурту Stoned Jesus Ігор Сидоренко був одним із тих, хто завів Патреон під час карантину найперше, щоби тримати фан-базу в курсі того, що відбувається в колективі, а також ділитися цікавими фактами з його історії. Але через те, що обставини розкидали учасників по різних містах і новин наразі небагато, Ігор тимчасово заморозив діяльність сторінки та закликав патронів скасувати свої підписки. Велика частина їх, однак, не стала цього робити, тому музикант планує зрідка викладати відео з рекомендаціями нових альбомів або книг, які читає.

Також, за словами засновниці Лінії втечі Ляни Мицько, фактично вона лише зареєструвалась на Патреоні, а пандемія, по суті, добряче заморозила діяльність агенції, отож, і Патреон її не розвивається.

 

Отож, хоча Патреон і не прийшов до України виключно через карантин, а ресурс не став панацеєю для кожного, дозволимо собі стверджувати, що в Україні представники музичної спільноти серйозно замислилися щодо Патреону після введення карантину. Принаймні згадувати про нього в соцмережах почали набагато частіше. Власне, так сталося і з нашим виданням. Neformat запустив свій Patreon ще в травні 2018 року, та активно сервіс не розвивався.

"Цього літа ми перезапускаємо Patreon і трохи пізніше запропонуємо читачам кілька різних підписок (підписатися на базову можна вже зараз), що нададуть доступ до ранніх публікацій рецензій, інтерв'ю та великих матеріалів, ексклюзивних постів, а також щорічно оновлювану лінійку мерчу Неформату та доступ на івенти за нашої організації або партнерства. Хочемо пропагувати українську сцену для іноземної публіки. Оскільки на Патреоні більше саме закордонна аудиторія, то вибір англійської мови контенту напросився сам собою. Водночас ми хочемо дати можливість українськомовним читачам отримати доступ до ексклюзивних матеріалів, тож розробляємо наразі план, як це реалізувати, буде цікаво.

Маємо декілька цільових програм, як внутрішніх, так іпублічних.По-перше, фінансування з Patreon скеровується на оновлення нашої технічної бази (сервери, сайт, форум тощо). Це ті речі, які роблять Неформат кращим і ближчим до читача, подачу контенту зручною та зрозумілою. По-друге, у 2021 році ми плануємо всебічно долучитись до відродження музичної індустрії як в інформаційному, так і в концертному просторах, якщо дозволять умови. Тож акумулюємо донейти наших патронів для фінансування цих напрямів", — зазначає CEO Неформату Олександр Масовець.

До слова, чимало українських новинних видань також повважало цей момент вдалим, аби запустити власні Патреони, "спільноти" або пейволи на своїх сайтах.

Висновок

Чи заводити вам Патреон, залежить тільки від вас. З усього, описаного вище, випливає, що процес цей дуже індивідуальний і креативний, а тому єдиного сценарію для всіх немає. Водночас момент почати зараз — досить вдалий, адже поки користувачів сервісу ще не так багато, а конкуренція за українського користувача в умовах наростаючої економічної кризи може бути досить запеклою, навіть, за умови кількох десятків активних творців контенту.

Герої матеріалу на Патреоні:

https://www.patreon.com/sinoptik
https://www.patreon.com/sashaboole
https://www.patreon.com/helleignea
https://www.patreon.com/palindrom
https://www.patreon.com/peredmova
https://www.patreon.com/liroom
https://www.patreon.com/liniyavtechi
https://www.patreon.com/igorfromstj
https://www.patreon.com/neformat

Neformat.com.ua ©