Black Metal: Історія та еволюція жанру

Блек-метал — одне з найбільш протиприродних і одіозних явищ у світі музики. Його вважають циркоподібним, ігнорують, не розуміють, поважають або люблять... Але це все не те, до чого прагнули музиканти. Взявши за своїх "протеже" не любов і повагу, а зовсім протилежні їм речі — ненависть, жорстокість, збочення, антидуховність, мізантропію — вони не бажали бути улюбленцями публіки та (тим більше!) циркачами.

    Люди зобов'язані ненавидіти нас, адже ми ніколи не бажали створювати гурт, який би вони любили.

Євронімус (гурт Mayhem), інтерв'ю 1992 р.

Своєю назвою жанр "блек-метал" (англ. "Black metal") зобов'язаний альбому Venom 1982 року. Англійці вказували шлях: по-справжньому окультний, диявольський метал — ось що нам потрібно! У напрямку подібної музики почали рухатися колективи з різних куточків Землі — шведи Bathory, швейцарці Hellhammer (надалі Celtic Frost), норвежці Mayhem і 666, німці Sodom, італійці Bulldozer, австралійці Slaughter Lord, бразильці Sarcófago, японці Sabbat і інші. У наш час цей етап заведено вважати "першою хвилею", т.зв. "прото-блеком". Музично всі вони грали треш-метал з експериментами у звучанні, печаткою сатанізму в іміджі та справжнім буйством на сцені. Варто додати, що подібні колективи сіяли зерна жаху навіть серед фанатів "важкого металу", не кажучи вже про решту, ні в чому не винних, випадкових оглядачів.

Наш звук з'явився від бажання бути максимально швидкими, брутальними й екстремально агресивними.

Стів Хьюз, нині — актор-комік (гурт Slaughter Lord), інтерв'ю 1998 р.

Першим альбомом, який можна впевнено зарахувати до жанру "блек-метал", став "Under the Sign of the Black Mark" Bathory. Надворі стояла весна 1987 року, і саме вона ознаменувала "нове життя": п'ятирічний ембріон нарешті розвинувся в повноцінний організм.

На цій стадії блек-метал був гранично примітивним, нехитрим. З'явилося подоба бласт-бітів (за що спасибі Едуардо "Ді-Ді Крейзі" з Sarcófago), але вони ще не були надшвидкими. Вокал трансформувався у збочену звукову форму агресії: скрімінг з високою теситурою та пронизливими криками; гроулінг, яким не співали, а ніби злісно та швидко "говорили". Через деякий час на основі перших двох ще з'явилися інхейл, шрік та інші прийоми. У текстах переважала суцільна "сатанина", містика тарозпуста, у найвитонченіших формах. У музикантів з'явився канонічний образ, т.зв. "корпспейнт" (від англ. Corpse — труп і paint — фарба). Вважається, що перший корпспейнт зробив собі Пер Інгве "Дед" Олін (учасник Mayhem), і не тому, що хотів наслідувати грим Еліса Купера або Кіма Петерсона. Він дійсно хотів виглядати як труп. Для цих цілей він навіть закопував свій одяг перед концертами, щоб потім його розкопати й одягнути. У побут увійшли всілякі додаткові елементи похмурого іміджу: пояси з патронами, "берці", чорні шиповані нарукавники, перевернуті хрести, пентаграми тощо.

Кількість гуртів, які хотіли причаститися до подібної стилістики, була великою. Серед них: Thorns, Burzum (Норвегія, великі та жахливі!), Blasphemy (Канада), Mystifier (Бразилія), Inquisition (Колумбія), Samael (Швейцарія; зараз уже рідко згадують їхню ранню творчість), Beherit, Archgoat, Impaled Nazarene (Фінляндія), Von, Profanatica (США), Chapel of Ghouls (Франція; надалі створили легендарні "Чорні Легіони"), Dissection, Grotesque (Швеція; завдяки їм нині існує мелодійний шведський блек/дез), Tormentor (Угорщина; перший гурт Аттіли Чихара), Mortuary Drape (Італія), Abhorer, Nuctemeron, Impiety (Сингапур), Apator, Exmortes (Нідерланди; насправді ці двоє грали нойз, але чомусь мають певний культовий статус у колах любителів "козлятини"), Rotting Christ, Varathron, Necromantia (Греція), Sadistik Exekution (Австралія) і т.д.

Не варто забувати, що в цей час уже почали записувати свої "демки" знакові для подальшого розвитку блек-металу норвезькі гурти Immortal і Darkthrone. Хоча починали вони з дет-металу, але вирішальне слово у формуванні "саунду" всього жанру було саме за ними. Основна маса колективів цієї стадії незабаром розпалася (щоб почити в культі), а найбільш стримані з них продовжили творчий шлях, кардинально змінивши звучання.

— Які гурти вас надихали?

— Старі Venom, старі Bathory і, звичайно ж, Hellhammer.

Пол Ледні (гурт Profanatica), інтерв'ю 2002 р.

Починаючи з 1992 року пішла "третя хвиля". Пекельним балом почала правити Норвегія — незрівнянна королева Півночі. Завдяки звукорежисерові Томасу Скогсбергу, з яким в той час працювали Darkthrone, блек-метал обзавівся характерною гітарою, що "дзижчить". Міцно увійшли в ужиток надшвидкісні бласт-біти, і взагалі музиканти цього жанру стали грати більш технічно. У цілому, саме ця хвиля є тим самим "канонізованим" блек-металом, про який всі навколо базікають. Колективів, які його заграли, була незліченна кількість, а тому буде правильним розділити їх на сцени: норвезьку, шведську, фінську, французьку, грецьку, австралійську, японську, північноамериканську і всі інші.

Взагалі ніколи не чую, про що співає вокаліст.

Фенріз (гурт Darkthrone), інтерв'ю 2007 р.

Норвежці-блекери виявилися підлітками непростими, чий юнацький максималізм і нещадний анархізм породили події хоч і знакові, але не менш жахливі. Почалося все з дрібних пустощів і "кола обраних" ("The Inner Black Circle of Norway"), але незабаром змінилося більш "гідними" вчинками. Серед них були підпали церков, осквернення могил, публічні провокації, пропаганда насильства, вбивства (зокрема самогубства). Апогей божевілля був позаду, коли Варга Вікернеса (Burzum) посадили у в'язницю за вбивство Євронімуса (Mayhem), а Дед наклав на себе руки пострілом з дробовика в голову. З того часу, сценічний імідж і навколомузична діяльність гуртів стала більше фарсом, ніж реальним відображенням їхніх поглядів (що успішно довели хлопці з Immortal, ставши героями веселих відео).

Серед гуртів Норвегії того часу знаковими та найбільш відомими були Satyricon, Gorgoroth, Carpathian Forest, Gehenna, Urgehal, Ragnarok, Tsjuder, Taake, Ulver (типові); Emperor, Dimmu Borgir (заснували напрямок симфонічного блек-металу); Helheim, Enslaved (вирішили зробити блек-метал "народним", тобто музикою про вікінгів); Strid, Forgotten Woods (почали привносити в жанр специфічні нотки безнадійності, депресії); Arcturus, Morgul, Ved Buens Ende... (вплуталися в навіжені експерименти зі звуком); Mysticum (створили "індустріальний" блек-метал, замінивши живого ударника на драм-машину) і ще багато-багато інших найрізноманітніших.

Послідовники Thorns, якими, без сумніву, є Mayhem, Enslaved,

Emperor, Satyricon і Burzum, навряд чи мають коріння в музиці Venom і Celtic Frost.

Сатир (гурт Satyricon), інтерв'ю 2000 р.

Шведи були "побратимами" (частіше — ворогами) норвежців. Були з ними в одному середовищі, але звучали по-іншому. Гетеборг і його сцена дет-металу просто не могла не відбитися на звучанні блек-металу — у всіх типових гуртів регіону був характерний дез-металевий звук, хоча за іміджем і власними словами музиканти вважали себе "істинними блекерами" (перш за все, це стосується Dissection і Grotesque). В основному, сцену тут формували такі колективи: Marduk, Naglfar, Dark Funeral, Arckanum (типові); Abruptum (специфічний і нетрадиційний для сцени гурт, що змішує блек-метал з нойзом і ембієнтом); Setherial, Sorhin, Gehennah (гурти нижчого рангу) та інші. Дотепер сцена не втратила своєї привабливості в очах фанатів, про що свідчить постійний достаток нових і "добре забутих старих" гуртів (Armagedda, Pest, Watain, Craft, Ondskapt, Necroplasma, Shining і т.і.).

Дез-метал сцена була величезною. Ми ж робили щось зовсім інше та більш екстремальне.

Морган Хаканссон (гурт Marduk), інтерв'ю 2004 р.

У країні Суомі блек-метал був сирий, завзятий і веселий. Протиставляючи себе командам з прилеглих скандинавських королівств, передові фінські блек-металісти ні в чому не бажали поступатися. І треба визнати, це у них добре виходило! Марко Лайх, Ярі Пірінен і компанія (гурт Beherit) значно вплинули на становлення жанру — в обхід норвежців і шведів. А неймовірний успіх альбомів Impaled Nazarene взагалі доводив Євронімуса до сліпої люті: він мітив останніх у свій "список смертників" і неодноразово посилав "записки смерті".

Все це не дуже поєднується з популярним нині стереотипом "мелодійної країни", який причепився до Фінляндії через велику кількість гуртів, які звучать солодко. Але така мінлива доля.

Представники: Archgoat, Horna, BehexenMoonsorrow, Wyrd, Woods of Belial etc.

Лірика у блек-металі дуже примітивна.

Але це тільки лірика... богохульство та хворі жарти ...

Марко Лайхо (гурт Beherit), інтерв'ю 1993 р.

Французька школа — це ні що інше, як "Чорні Легіони" (фр. "Les Légions Noires"). Дивна і загадкова формація, яка довгий час вела "партизанську" війну з "трендовим" блек-металом (маючи на увазі хлопців з Норвегії), щоб після розпаду в 1996 році все-таки визнати свою поразку і тим самим покласти край "третій хвилі". Навколо "Чорних Легіонів" завжди ходили легенди, які розпускають як учасники особисто, так і просто охочі заробити на популярності їхніх касет (парадоксально звучить, правда?). Містифікація, аура невідомого — все це як магніт для людей, яким і музика-то, можливо, "до лампочки". Якщо говорити мовою економіки, попит значно перевищував пропозицію, а тому пропозицію було легко підробити (публіка все одно "ковтала") — тут шахраї й паслися. Музично "Чорні Легіони" були самобутні, цікаві, але лоу-фай і простота задуму була легко відтворюваною. Серед їхніх проєктів найбільш відомими були Mütiilation, Belkètre, Brenoritvrezorkre, Torgeist, Moëvöt і Vlad Tepes. В цілому, їхня діяльність грандіозно вплинула на сучасну сцену Франції, серед якої нині в пошані: Deathspell Omega, Hell Militia (гурт зі справжнім бекграундом поклоніння дияволу у якості релігії — грають т.зв. "ортодоксальний" блек-метал); Peste Noire (можливо, найпоетичніший і найбільш самобутній з блек-метал гуртів, що коли-небудь існували); Blut aus Nord (ще одні загадкові, але геніальні персонажі); Glorior Belli, Vediog Svaor (любителі вінтажного року); Antaeus, Aosoth, Temple of Baal, Borgia, Malleus Maleficarum (майстри французької версії суміші блек/дет, більш витонченої, ніж у шведів) і т.і.

Сатанізм — це відчувати задоволення, коли живі істоти страждають, стікають кров'ю, вмирають.

Учасники Deathspell Omega, інтерв'ю 2000 р.

Греція, попри нинішні розклади, була великою і загадковою сценою. Всю свою історію вона животіла в тіні скандинавів, тому зараз про неї говорять мало. Ентузіазм грецьких педставників "другої хвилі" (Rotting Christ, Varathron, Necromantia) і його симбіоз із традиційною давньогрецькою міфологією зробили місцеву когорту гуртів воістину особливою. Вважається, що вони грають "еллінський" блек-метал (англ. Hellenic black metal).

Представники: Nergal, Agatus, Zephyrous, Fiendish Nymph, Zemial і ціла плеяда більш юних адептів "чорного металу" (серед яких навіть дівочий ансамбль є, Astarte зветься!).

Грецька блек-метал сцена була такою справжньою, такою великою та могутньою кілька років тому.

Зараз же ми маємо більше гуртів, але тільки заради моди й нічого іншого!

Некроабіссіус (гурт Varathron), інтерв'ю 1997 р.

Про австралійську сцену можна говорити як про школу "військового" блек-металу (музика на стику блек/треш/дез; практикують використання маршових вставок, пострілів, вибухів, сирен та іншого мілітаристського начиння), хоча тут також люблять відтіняти його депресивними тонами. Попри віддаленість, місцева сцена містила дуже потужні та нетривіальні гурти. Варто виділити Slaughter Lord, Sadistik Exekution (про них вже писалося раніше); Reverend Kriss Hades (сольний проєкт учасника останніх); Bestial Warlust, Deströyer 666, Abominator, Vomitor, Atomizer (мілітаристи); Abyssic Hate, Striborg (по депресії) и т.і.

Потрібно зробити невелику ремарку: військовий блек-метал — це, безумовно, надуманий термін.

Я звик бити інших учасників Sad-Ex за те, що вони грають дуже повільно.

Дейв Слейв (гурт Sadistik Exekution), інтерв'ю 2005 р.

Японія... Вона славиться своєю філігранною роботою зі звуком, але водночас відвертою ахінеєю замість музики. Першим блек-метал гуртом тут був "угарний" (читай, злий і веселий) Sabbat, який пройшов усі "хвилі" блек-металу і досі залишається в строю. Незабаром, у них з'явилися спільники в особі токійських гуртів Abigail і Sigh. Відмінною рисою Abigail (як, утім, і Sabbat) є кількість виданих релізів — вони їх випускають сотнями, включаючи безліч концертів і сплiтів з маловідомими гуртами з усього світу. Sigh же — перші (ну, може, другі) авангардисти від блек-металу, що роблять неймовірно чудові у своєму звучанні альбоми. На цьому історія блек-металу в країні Висхідного Сонця закінчується: гідних гуртів — раз, два та й усе. Варті уваги хіба що Barbatos (соло-проєкт Ясуюкі Судзукі з Abigail) і дівочий "бенд" Gallhammer.

Гурти Venom і Bathory – мої герої! Я вкрав у них безліч гітарних рифів.

Ясуюкі Судзукі (гурт Abigail), інтерв'ю 2005 р.

"Школа блек-металу" для США і Канади середини 90-х – це надто голосно сказано. Доречніше говорити про більш пізній період її становлення. За часів "третьої хвилі" блек-метал тут був рідкісним, мізерним, другосортним. Біля його витоків стояли Judas Iscariot і Demoncy, а також ті, хто взяв участь у "другій хвилі". Залишив він слід і в бідних злиднях мексиканських широт — там грали монструозні хлопці під вивіскою Xibalba. Потім, нове століття принесло помітні зміни. З приходом популярності блек-металу на американський континент (правда, йшла вона, як черепаха), тут утворилися численні формації. Серед них "атмосферні" гурти Каскадії (Wolves in the Throne Room, Fauna, Echtra, Alda); "депресивніші" (Leviathan, Xasthur, Vrolok, Velvet Cacoon); послідовники "культу Козла" (Morbosidad, Obeisance, Black Witchery, Manticore); любителі грати прогресивно/технічно (Weakling, Nachtmystium, Krallice, Liturgy) і багато інших.

Рушійним імпульсом блек-металу для нас є глибинна екологія.

Учасники Wolves in the Throne Room, інтерв'ю 2006 р.

Оглядаючи решту світу, гідними згадки здаються такі тодішні проєкти: Summoning, Abigor, Belphegor (Австрія), Enthroned, Lugubrum (Бельгія), Aborym (Італія), Bethlehem (Німеччина), Behemoth (Польща), Negură Bunget (Румунія), Melechesh (Ізраїль). Звичайно, цей список повинен бути набагато більшим, зокрема і за рахунок більш "попсових" колективів, що на зорі своєї кар'єри "з переляку" чомусь починали грати блек-метал... Але ми поставимо крапку.

Здається, що після Бітлз нічого оригінального не було.

Нерґал (гурт Behemoth), інтерв'ю 2005 р.

Після 1997 року почали говорити про смерть блек-металу як явища (але не як жанру музики) через вичерпання "виразних" можливостей і переходу в "мейнстрім" стараннями Dimmu Borgir (Норвегія) та Cradle of Filth (Великобританія; мабуть, найвідоміший з діючих гуртів жанру). Далі говорити в хронологічному порядку недоцільно, тобто, опустимо часовий чинник і почнемо рухатися стилями.

True & Raw Black Metal

(Істинний та сирий блек-метал)

Спочатку блек-метал був тільки таким. Брудний, сирий звук і проста нехитра музика (іноді дуже схожа на дез-метал). У період "другої хвилі" (Von, Profanatica, Beherit, Blasphemy) і до "третьої хвилі" (Darkthrone, Judas Iscariot, "Чорні Легіони") – всі гурти можна було так чи інакше віднести до спільного знаменника "правильності", "істинності" і назвати "сирими" (маючи на увазі по-справжньому жахливе "унітазне" звучання). Різноманіття подальших експериментів привело у 1992-93 роках до різних жанрових відгалужень, а той самий "справжній" блек-метал став вважатися культом. Звичайно, його продовжували грати й далі, але такої ейфорії серед слухачів вже домогтися не змогли. Нині "повернення до витоків" породило особливий "козячий" метал (англ. "Goat metal"). Його рисами можна назвати тотальне перекручення і розпуста: в оформленнях релізів, у текстах, у назвах, у всьому!

Сучасники "козлиного" метала: Black Witchery, Manticore, Nuclear Desecration, Witch Tomb, Obeisance (США); Sadogoat, Sadomator, Purification Kommando (Данія); Revenge, Necroholocaust (Канада); Anal Blasphemy, Blasphemous Evil (Фінляндія); Anal Vomit, Goat Semen (Перу); Teitanblood, Proclamation (Іспанія); Sadistik Goathammer, Morbid Goat Fornicator (Чилі); Morbosidad (Мексика); Blasphemophager (Італія); Goatpenis (Бразилія) и т.і.

Сучасники "чистої породи": Horna, Behexen (Фінляндія); Katharsis, Darkened Nocturn Slaughtercult (Німеччина); 1349 (Норвегія); Unlord (Нідерланди); Craft (Швеція); Древедь (Росія); Лютомысл (Україна) и т.і.

Symphonic & Melodic Black Metal

(Симфонічний і мелодійний блек-метал)

Назва субжанрів говорить сама за себе. Велика частина характерних рис успадкована від традиційного блек-металу — скрімінг, швидкісний темп гри, тремоло, бласт-біт. Проте, є деякі суттєві відмінності: на гітари накладено значно менший дисторшн, у музиці є мелодія (тобто, вона стала більш пристосованою для співу), приділено особливу увагу гітарним (і не тільки) соло, як у павер-металі або готік- металі. Найчастіше, може використовуватися чистий вокал (особливо жіночий, наприклад, сопрано). З технічної точки зору, такий блек-метал є складнішим для виконання.

Основна відмінність між симфонічним і мелодійним блек-металом криється у використанні оркестрових аранжувань: для першого характерна наявність великої кількості різних "класичних" музичних інструментів (в тому числі й синтезованих), а для другого — лише яскраво виражена мелодійність композицій.

Основу для субжанрів заклали норвежці Emperor. Вони перші у 1992 році розм'якшили ріжучий звук клавішами, хоча їхня музика від цього не стала "легшою". У той же самий час експериментували в області металу з клавішними ще одні норвежці – Arcturus, але до блек-металу, як такого, вони прийшли пізніше (у 1995 році). Остаточно розвинули "тему" ​​музиканти з Limbonic Art. Популярною для подібних гуртів стала тематика рідного краю або космосу.

Світове визнання симфонічному блек-металу приніс колектив Dimmu Borgir (знову-таки норвезький). Велика кількість аранжувань дала їм можливість записати легендарний альбом 2001 року "Puritanical Euphoric Misanthropia" зі справжнім симфонічним оркестром Гетеборзької опери. Своєю чергою, серед мелодійного блек-металу першість тримає британський Cradle of Filth.

З усього вищесказаного стає очевидним, що подібна музика не в пошані серед затятих блек-металістів, зате популярна у ширшому колі слухачів.

Відомі представники (крім вищезазначених гуртів): Nocte Obducta, Agathodaimon, Dark Fortress, Mystic Circle, Ninnghizhidda (Німеччина); Theatres des Vampires, Abhor, Abyssos, Graveworm (Італія); Old Man's Child, Enslavement of Beauty (Норвегія); Darzamat, Vesania (Польща); Naglfar (Швеція); Gloomy Grim (Фінляндія), Anorexia Nervosa (Франція); Sirius (Португалія); Sear Bliss (Угорщина); Ордалион (Росія) и т.і.

Depressive & Suicidal Black Metal

(Депресивний і суїцидальний блек-метал)

Досить суперечлива і загальна класифікація, за основу якої була взята настільки хитка межа, як "настрій": депресивний, меланхолійний, занепадницький. У чому ж суперечність? Вся річ у тім, що такі гурти найчастіше у плані сумного і занепадницького настрою поступаються якомусь героїновому пост-панку, але гордий (і пафосний) епітет "депресивний" підносять до меж культу в найкращих традиціях блек-металу. Своїм народженням субжанр "зобов'язаний" самогубству Пера Інгве Оліна на прізвисько "Дед" з Mayhem, а також досить специфічній у плані атмосфери музиці норвезьких проєктів імені Варга Вікернеса (Burzum) і Шторму (Strid).

Першими справжніми "блек-металістами відчаю" стали Forgotten Woods (Норвегія) та Bethlehem (Німеччина). Саме ці гурти записали в 1994 році повноцінні дебютні альбоми, поклавши початок новому напрямку. В цілому, можна сказати, що вони грали музику схожого типу: тут було місце й авангардистським віяням (як у випадку норвежців), і властивій дум-металу монолітності (у німців), і споконвічно "блекових" рис (у обох). У такому "вінегреті" субжанр став еволюціонувати далі. Почав розвивати ідею австралієць Шейн Раут (Abyssic Hate), перетворивши музику на своєрідний акомпанемент самогубства (45-хвилинне демо "Life is a Pain in the Neck" – 1996 рік; альбом "Suicidal Emotions" – 2000 рік). З'явився специфічний і ні на що не схожий вокал — шрік (дуже високий нервовий крик на межі з плачем), він розбавлявся в кульмінаційних моментах інхейлом (співом на вдиху).

У висновку ми маємо три варіанти "депресивників": блек-метал з нестандартним експериментальним підходом, де витоки жанру губляться під покровом нових ідей; блек-метал на стику з дум-металом — повільний, похмурий і максимально негативний; і суїцидальний блек-метал, чиї величезні монотонні треки з неймовірно дратівливим верескливим вокалом переслідують лише одну дріб'язкову мету — самогубство.

Представники першого типу: Pensées Nocturnes, Mortifera, Amesoeurs, Alcest (Франція); A Forest of Stars, Fen, Caïna (Великобританія); Gris, Miserere Luminis (Канада); Weakling (США); Lifelover (Швеція); Joyless (Норвегія) и т.і.

Представники другого типу: Funeral Mourning, Elysian Blaze (Австралія); Shining, Livsnekad (Швеція); Urna, Beatrìk (Італія); Hjarnidaudi (Норвегія); Dolorian (Фінляндія); Nortt (Данія); Nachtvorst (Нідерланди); The Ruins of Beverast (Німеччина); Trist (Чехія); Dysthymia (Ісландія) и т.і.

Представники третього типу: Nyktalgia, Anti, Sterbend, Nargaroth (Німеччина); Leviathan, Xasthur, Vrolok (США); Silencer, Anhedonia (Швеція); Striborg, Woods of Desolation (Австралія); Forgotten Tomb (Італія); Monarque (Канада); Totalselfhatred (Фінляндія); Nocturnal Depression (Франція) и т.і.

Atmospheric & Ambient Black Metal

(Aтмосферний і ембіентний блек-метал)

Ще одна група субжанрів, щодо якої ведуться безперервні дебати. Єдине, що ні у кого не викликає сумнівів — першим подібну музику втілив у реальність Burzum (на альбомі "Hvis lyset tar oss"). До того ж її відгомони можна знайти в записах "Чорних Легіонів" (Brenoritvrezorkre), гранично сконцентрованих на похмурому посланні.

Єднальною основою тут виступає "атмосферність" (поняття, покликане схарактеризувати особливо виразне звучання й ефект, який він справляє на слухача). Наприклад, епічна атмосфера світу Толкіна була відтворена гаряче улюбленим у всьому світі австрійським гуртом Summoning ще у 1995 році, що дало підстави помістити її в один логічний ряд з Burzum. Таке звучання створювалося за допомогою "ландшафтних" клавіш, тепер же в ходу всілякі "примочки", характерні для пост-року та подібних до нього жанрів.

Але це було не все. Виявилося, що блек-метал можна не менш ефектно змішувати з ембієнтом не тільки в музиці, а й потреково (один — такий, один — такий), створюючи все нові невідповідності в умах слухачів. Родзинкою гуртів такого "роздільного" формату є їхня буденність (що вони намагаються компенсувати кількістю релізів).

В цілому, "атмосферні" гурти люблять тематику лісу, природи, космосу. Оформлення роблять відповідно до своєї музики: кожен новий альбом прикрашає фотографія чергового самотнього дерева, або туманного лісу, в кращому випадку використовується холодний пейзаж маловідомого художника.

Представники: Agalloch, Njiqahdda, Wolves in the Throne Room, Echtra, Alda, Panopticon, Woe (США); Lunar Aurora, Wedard, The Ruins of Beverast, Coldworld, Vinterrikket (Німеччина); Drudkh, Hate Forest (Україна); Ancient Wisdom, Lustre (Швеція); Darkspace, Paysage d'Hiver (Швейцарія); Ildjarn, Jotunspor (Норвегія); Mgła (Польща); Negură Bunget (Румунія); Altar of Plagues (Ірландія); Urfaust (Нідерланди); De Silence et d'Ombre (Франція); Forest Silence (Угорщина); Potentiam (Ісландія); Ajattara (Фінляндія) и т.і.

Viking & Pagan Black Metal

(Вікінг і язичницький блек-метал)

Відразу хотілося б уточнити: тут можливі різні варіанти назв. На думку автора, блек-метал не може бути "народним" (тому що жоден народ у світі не мав у давнину аналогів блек-металу), а от поєднувати його з одами всіляким язичницьким богам або піснями про древніх вікінгів, кельтів, слов'ян і т.і. – без сумніву.

Першими "вікінгами" від блек-металу стали шведські музиканти з Bathory, другими й третіми — норвезькі Helheim та Enslaved. Після них історична тематика серед гуртів Скандинавії стала настільки популярною, що перерахувати точне число залучених не є можливим. Гурти з інших країн швидко підхопили "фішку": стали співати про свою народну спадщину, або ж банально використовувати скандинавську тематику (як французи Himinbjörg, канадці Sig:Ar:Tyr). Найчастіше для подібної музики використовують волинки, дудки, флейти, варган та інші народні музичні інструменти. Характерні етнічні мелодії місцевості, звідки гурт родом.

Представники: Drudkh, Kroda, Dragobrath (Україна); Mithotyn, Thyrfing, Månegarm (Швеція); Primordial, Cruachan, Waylander (Ірландія); Einherjer, Windir, Kampfar (Норвегія); Falkenbach, Finster Forst, Black Messiah (Німеччина); Moonsorrow, Wyrd (Фінляндія); Кобь (Росія); Skyforger (Латвія); Negură Bunget (Румунія); Melechesh (Ізраїль); Hiverna (Канада); Angantyr (Данія); Yaotl Mictlan (Мексика); Odious (Єгипет) и т.і.

Black Metal with Industrial, Noise, Drone Elements

(Блек-метал з елементами індастріалу, нойза, дрона)

Зв'язок блек-металу з електронною музикою був завжди. Дякувати за це варто норвезькому гуртові Thorns і шведському Abruptum. Правда, до них встигли "намалюватися" голландці Apator і Exmortes, котрі мали репутацію блек-металістів, але записували незрозумілий сатанинський нойз без жодного натяку на метал.

Необхідними речами для запису подібної музики стали драм-машина та клавіші. Потім додалися всілякі аналогові та цифрові прилади, характерні більш винахідливим "електронникам".

Популярність і поширення субжанру принесли гурти Mysticum (Норвегія), Aborym (Італія) та Blut aus Nord (Франція). Хотілося б сюди вписати ще неперевершених хлопців з Ulver, але вони настільки кардинально перейшли з "блеку" на електронну музику, що говорити про симбіоз жанрів не доводиться. Багато подібних гуртів відзначають вплив відомих британців Godflesh (наприклад, ті ж Blut aus Nord).

Хотілося б зробити ремарку: частіше у випадку подібних гуртів мова йде про електронну музику, ніж про метал (у своєму традиційному сенсі).

Представники: Black Hole Generator, Sturmgeist, The Konsortium, Hjarnidaudi (Норвегія); Enbilulugugal, The Mausoleums, Fauna, Mamaleek (США); Blacklodge, Diapsiquir, Godkiller (Франція); Weltbrand, Gnaw Their Tongues (Нідерланди); Abigor, F.P.G.S. (Австрія); Woods of Belial (Фінляндія); Thee Maldoror Kollective (Італія); Yhdarl (Бельгія); Black Vomit (Великобританія); Underjordiska (Швеція); Funereal Moon (Мексика); Nyne (Греція) и т.і.

Post-Black, Avant-garde & Experimental Black Metal

(Постблек, авангард і експериментальний блек-метал)

Виник як новаторський, нестандартний напрям у блек-металі, ставши майданчиком для сонму різноманітних самобутніх гуртів надалі. Характеризується ускладненням структури композицій, поліфонічним звучанням, еклектикою, змішуванням "непоєднуваних" жанрів.

Першими "авангардистами" хронологічно виявилися норвежці Arcturus, японці Sigh і французи Blut aus Nord (хоча в 1997 році вже досить багато гуртів рухалися за рамки традиційного блек-металу).

Багато колективів, згадані у попередніх класифікаціях, також підходять під визначення постблеку. Наприклад, термін "постблек" часто вживається для опису складнішої структури музики, яка за своїм духом є 100% блек-металом (Deathspell Omega, пізні Mayhem).

Представники: Morgul, Ved Buens Ende..., Solefald, Borknagar, Enslaved, Mayhem, Fleurety, Khold, Angst Skvadron (Норвегія); Nachtmystium, Ludicra, Krallice, Liturgy, Twilight, Blood Cult, Tjolgtjar, Wrnlrd (США); Peste Noire, Smohalla, Glorior Belli, Vediog Svaor, Antaeus (Франція); Oranssi Pazuzu, Circle of Ouroborus (Фінляндія); Lugubrum, Gorath (Бельгія); Ephel Duath, Thee Maldoror Kollective (Італія); A Forest of Stars, Anaal Nathrakh (Великобританія); Thy Catafalque (Угорщина); Altar of Plagues (Ірландія); Mirrorthrone (Швейцарія); Dornenreich (Австрія), Lux Occulta (Польща) і т.і.

National Socialist Black Metal

(Націонал-соціалістичний блек-метал)

Багатьом важко зрозуміти, навіщо змішувати мистецтво і політику (точніше, ідеологію). Але ж блек-метал — це мистецтво особливе. Чим менше у гуртів фанатів, тим він більше культ. Отож, у більшості подібних випадків причина настільки роз'єднаного симбіозу до огиди смішна — гурт просто хоче зменшити свою і без того мізерну фанбазу. Звичайно, є й інші мотиви: тут вже знайти пояснення важко.

"Батьками" субжанру заведено вважати німців Absurd, французів Kristallnacht і поляків Graveland. Належність гуртів визначається текстами, орієнтованими на расизм, нацизм і антисемітизм. При цьому переважна більшість виконавців поєднує нацизм із прославлянням власного народу, що ріднить жанр з попередньою класифікацією. Музика може варіюватися від відвертого панку і фолкроку до блек-металу середнього штибу (при цьому все одно називатися NSBM, навіть якщо там блек-металу немає).

Представників писати не будемо. Воно вам треба?

Other Tendencies in Black Metal

(Інші тенденції в блек-металі)

Серед менш відомих течій, помічених у порочному зв'язку з блек-металом, хотілося б приділити увагу наступним: приблекований дез-метал, приблекований треш-метал і приблекований краст.

1. Blackened Death Metal. Звичайна суміш двох жанрів, що може проявлятися в дуже різних елементах звучання. Стала популярною завдяки старанням шведських і польських гуртів. Характерна висока якість, властива дез-металу. Гурти, які грають у зворотний зв'язок ("друга хвиля") – стосунку до цієї класифікації не мають.

Представники: Marduk, Kill, In Aeternum, Necrophobic, Jormundgand, Sacramentum (Швеція); Behemoth, Infernal War, Stillborn (Польща); Zyklon, Gehenna, Cadaver (Норвегія); Angelcorpse, Goatwhore, Book of Black Earth (США); Antaeus, Temple of Baal, Borgia (Франція); Belphegor (Австрія); Akercocke (Великобританія); Panzerchrist (Данія); Shub Niggurath (Мексика); Nepente (Колумбія) и т.і.

2. Blackened Thrash Metal. Є сучасним втіленням прото-блеку "першої хвилі".

Представники: Absu, Skeletonwitch, Usurper, Devastator (США); Nocturnal Breed, Aura Noir (Норвегія); Nifelheim, Gehennah (Швеція); Abigail (Японія); Necrodeath (Італія); Occult (Нідерланди); Bloodthirst (Польща); Demonizer (Бельгія); Trench Hell (Австралія); Ruins (Німеччина) и т.і.

3. Blackened Crust & Punk. Появу дивного гібрида блек-металу і краст-панку пов'язують із діяльністю канадського гурту Black Kronstadt на початку 90-х. Але реальне визнання публіки сцена відчула вже у наступній декаді (не в останню чергу завдяки старанням чудового дуету імені Фенріза і Ноктюрно Культо aka Darkthrone).

Представники: Massmord, Hotbild, Martyrdöd, Radioskugga, Agrimonia, Aktiv Dödshjälp, Ett Sista Andetag (Швеція); Summon the Crows, Kvelertak, Okkultokrati (Норвегія); Altare, Völkermord (Німеччина); Bone Awl, Raspberry Bulbs (США); Iskra (Канада); Gallhammer (Японія); Noia (Італія); Antimelodix (Росія); Life is Hell (Україна) і т.і.

Дмитро Товстоног (aka Atompunk)

Neformat.com.ua ©