Виступ Українського Імпровізаційного Оркестру вийшов на касетах

Днями запис першого виступу Українського Імпровізаційного Оркестру за два роки вийшов на касетах лейблу Erythroleukoplakia. Концерт був приурочений до 10-річчя колективу.

Перший виступ Українського Імпровізаційного Оркестру після 2022 року відбувся 18 червня 2024 року в київському Довженко-Центрі. Для нього засновник колективу й диригент Дмитро Радзецький обрав графічну партитуру, яку він написав іще 10 років тому для найпершого концерту Оркестру.

"Це своєрідний мікс між фрі-джазом, роком, ембіентом, джаз-кором, перформансом і вільною імпровізацією. Завдяки цій партитурі та інтуїтивному диригуванню, у стислі терміни вдалося створити доволі структуровану й контрастну форму всього концерту, не вдаючись до хаотичної і неконтрольованої імпровізації. У подібних величезних колективах працюють зовсім інші закони імпровізації, де без форми, без взаємодії й контролю не обійтися. Інакше це все просто перетвориться на тотальну одноманітну какофонію або "музичну терапію" в поганому сенсі", — розповідає Дмитро для Neformat.

Цей виступ він тоді приурочив до десятиріччя Оркестру й одночасно до відзначення фінального стриму з цілого сезону Kora Late Night Show — музикант провів 52 музичних ефіри з 2020 по 2024 рік. У концерті взяв участь той склад Оркестру, який Дмитро вже вважає стандартним: струнно-смичкові, дерев’яні й мідні духові, оркестрові ударні, а також українські етнічні інструменти, вокал, електроніка й рок-ритм-секція: клавішні, гітара, бас, ударні. Окрім постійних учасників оркестру, до виступу долучилися й ті, що грали з ним уперше.

"Для мене це дуже цікава робота, адже постійні оркестранти можуть зрозуміти мене з пів слова, а з новими музикантами я можу вдосконалюватися як керівник. І найголовніше — нові музиканти можуть привнести свіжі й неочікувані музичні ідеї, які я, як диригент, можу розвинути прямо під час виступу, інтегрувавши їх у звучання всього оркестру.

Саме пошуки під час виступу, спроби вибудувати баланс і взаємодію між усіма оркестрантами, вся шорсткість і випадковості, які виключають «стерильність» звучання, створюють той живий і невимушений перформанс, за який публіка любить виступи Оркестру. Саме в рамках цього проєкту вдається не лише розширити уявлення про оркестри як такі, але й зробити такий специфічний жанр, як фрі-джаз, цікавим і захопливим для непідготовленої аудиторії".

Основною ж мотивацією для цього виступу, який Дмитро організував самотужки на виключно волонтерських засадах, послугувало просте бажання зібратися з однодумцями й "дати жару".

"Кожен виступ Оркестру завжди проходив дуже натхенно й заряджав енергією. У наші важкі дні саме в цих приємних враженнях і позитивних емоціях відчувається гостра нестача. Мені довелося суттєво напружитись, аби знайти підходяще місце для розміщення оркестру з 25 музикантів, щоб туди ще й можна було помістити звукове й відеообладнання й залучити публіку. Глядачі на такому концерті також є дуже важливою складовою, адже Оркестр тісно взаємодіє з їхньою увагою, слуханням, і врешті-решт я готував невеликий перформанс за участю публіки. На щастя, в той вечір до нас завітало чимало глядачів".

Серед глядачів був і Михайло — куратор Erythroleukoplakia Records. Вражений концертом, саме він запропонував видати запис на касетах лейблу.

"Для видання був використаний FOH-запис з мікшерного пульта, який зробив наш звукорежисер Євген Пилипенко, із несуттєвими монтажними й мастеринговими редагуваннями, зробленими для відповідності хронометражу двох сторін аудіокасети та задля якості відтворення на плівці. Мене, як людину, яка виросла на аудіокасетах, дуже зацікавила ця ідея", — додає Дмитро.

У планах Дмитра продовжувати живі виступи з оркестром за нагоди й створити серію концертів із ретроспективою всіх графічних партитур. Зазвичай оркестр виконує їх щонайбільше двічі, тож є сенс відтворити їх у такому вигляді. Оскільки Дмитро переважно працює над виступами Оркестру сам, він визнає чималий масштаб цієї ідеї й не виключає потреби в сторонній підтримці для її реалізації.

Український Імпровізаційний Оркестр у мережі:

https://www.facebook.com/UkrImprovOrchestra

Дмитро Радзецький у мережі:

https://www.instagram.com/radzguitarist/

Фото обкладинки — Олексій Ковальов, надав Дмитро Радзецький для Neformat