Клятий 2020-ий. Висновки та враження від Єлизавети Джулай

Єлизавета Джулай
Рецензентка, редакторка англійської версії сайту

Пише для Неформату з 2018-го року, а з 2020-го стала частиною редакції. Професійно займалася музикою та грала в оркестрі деякий час. Цікавиться жанрами з багатим інструментальним звучанням: прог-роком, психоделік роком, фолкроком та фолком загалом, класичною музикою. Найбільше обожнює звук 70-х, але гранж 90-х вважає своїм таємним guilty pleasure.

Є сфери, для яких коронавірус промайне без особливих втрат, але є ще й такі, що в тісних відносинах взаємного впливу перетанцьовують із 2020-го у 2021-й — і музична сфера серед них. Білл Гейтс оптимістично налаштований щодо боротьби сучасного людства із пандемією, адже кількість наукових інновацій та стан науки загалом свідчить про можливість винайти вакцину в короткий термін, на відміну від того, як боролися зі спалахами подібних хвороб раніше. У контексті музики, усі, хто до неї причетний, теж мають привід не падати духом, адже пандемія сталася в такий час, коли усю творчу діяльність можна спокійно перенести в інтернет-сферу, ще й заробляти гроші, тоді як менше ніж століття тому в подібній ситуації мало хто взагалі міг помислити про музику та інші види насолод життя земного.

Перевага: Технічна спроможність виконавців

Відомий британський музикант і продюсер Алан Парсонс у своєму новорічному привітанні наголосив на тому, що музика є мовою універсальною, отож, вона завжди знаходитиме способи достукатися до слухача в будь-які часи. На підтвердження своїх слів Парсонс та його команда запустили онлайн-версію своїх ASSR курсів із музичного виробництва та запису, аби спростити ці етапи для музикантів, що тепер працюватимуть вдома. І таких курсів, публікацій із порадами та покрокових інструкцій для музикантів, що залишилися сам на сам зі своїм талантом, обмежені стінами рідного дому, з’явилося безліч на сторінках музичних видань, у тому числі нашого. Нинішнє технічне забезпечення чи не кожної людини, що має смартфон або комп’ютер, дозволяє не лише якісно записати звук, але й синтетично створювати його та обробляти в різноманітних програмах. Тож це можна вважати перевагою сучасного світу для артистів, що навіть стикнувшись із загрозою, можуть дистанціюватися й не втратити в популярності, грошах, можливостях для вивільнення творчої енергії. Так, наприклад, український музикант Артем Бемба самостійно записав вдома повноцінний психоделічний альбом "The Traveler" та навіть створив для нього обкладинку, а фолк-виконавець Volver Stone під час карантину записав і випустив мініальбом "God i pray, my church is you", використавши лише сігарбокс та партії смичків. Ще один представник дарк-фолку Саша Буль підійшов до творчого усамітнення ще серйозніше і придбав 8-канальну портастудію й декілька мікрофонів, що дало йому змогу випустити повноформатний альбом "Too old to sell my soul". І на цьому список українських виконавців, що обрали філософію залежності від власних сил, звісно, не завершується…

Найбільшим джерелом заробітку для музиканта є живі виступи, які карантин унеможливив. Тому особливої популярності набули онлайн-трансляції, чи то з дому, чи то з іншої локації, що погодилася прийняти музиканта. Онлайн-концерти, що найповноцінніше забезпечували той живий зв’язок між виконавцями та слухачами — теж реалії, що не варто вважати за належне, адже така можливість є здобутком сучасності ексклюзивно. До того ж такий формат дозволив багатьом хоч трохи підзаробити — на онлайн-концертах можна організувати добровільний збір внесків без встановлення мінімуму або продавати квитки, так само як і на живий концерт. Для слухачів перевагою такого виступу є те, що в коментарях трансляції можна "замовити" улюблену пісню. Музикантами українського андеграунду, які теж підхопили цю хвилю, є гурти pušča, Обійми Дощу, Мотанка, ShamRocks, O'Hamsters, Макс Товстий та інші.

Недолік: Купівельна спроможність слухача

Українські споживачі, як люди, що теж стикнулися із фінансовими труднощами під час карантину, навряд чи у своїй більшості нададуть перевагу музиці перед оплатою комунальних послуг чи іншими регулярними виплатами. До того ж український слухач ніколи особливо не відрізнявся щедрістю щодо витрат на підтримку музикантів. Виходячи з окремих коментарів українських гуртів та власного досвіду, можу сказати, що українці радше заплатять за реальні емоції на концерті, аніж за мерч гурту, який зміцнює бюджет виконавців у довгостроковій перспективі (за належної купівельної спроможності їхніх фанатів). Згідно зі свіжим музичним дослідженням Soundbuzz, музика не є основним джерелом доходу для більш як 85 % музикантів. Іншими словами, якби музиканти відмовилися від стабільної роботи із заробітною платою на користь музики, ми б мали 85 % голодних артистів або мали б їх набагато менше. Звісно, що пандемія унаочнює економічну сторону будь-якої галузі та ще більше загострює несприятливу економічну ситуацію. Але з іншого боку, з’явилися нові гранти та програми для підтримки музикантів, що юридично оформлені в Україні. Це може стати стимулом для юридичного оформлення музичної діяльності багатьох гуртів та артистів, що ігнорують цей бік свого заняття, а значить, ухиляються від сплати податків, що теж чинить негативний вплив на економіку України. Окрім цього, онлайн-платформи на кшталт Патреону та різноманітні краудфандінгові сервіси завжди тримають свої двері відкритими для ідейних та активних артистів, що вміють зацікавити свого потенційного спонсора. Таким чином музика може протриматися без фатальних втрат у ці складні часи.

Загалом, можна сказати, що скрутні карантинні часи підвели музику до того, до чого й так прагне кожен окремий митець — до ізоляції. Адже нерідко саме в таких умовах народжується твір, який потім можна буде зіграти на радість загалу, хіба останнє тепер під забороною. Тому залишається бути винахідливим і пізнавати нові формати створення й поширення своїх думок, мелодій, образів, і використовувати, як і раніше, усі доступні ресурси задля збереження зв’язку зі своєю аудиторією. Як відомо, щастя — жага до повторення, і живе повторення записаного в домашній студії обов’язково станеться знову, як це було до 2020 року, за присутності люблячого натовпу, його запалу й живої голосної підтримки.

 

Усі підбірки редакції про клятий 2020-ий шукайте тут — https://www.neformat.com.ua/rubrika/klyatiy-2020-iy

Neformat.com.ua ©